در دنیای پرهیاهوی امروز که اطلاعات با سرعتی باورنکردنی در شبکههای اجتماعی و رسانهها منتشر میشوند، تنها یک لحظه کافی است تا یک خبر، تیتر اول تمام خبرگزاریهای جهان شود. خبر «سرقت از موزه لوور در اکتبر 2025، یکی از همین لحظات بود که نه تنها جامعه فرهنگی، بلکه تمام دنیا را در شوکی عمیق فرو برد. ما، به عنوان دنبالکنندگان همیشگی رخدادهای مهم بینالمللی، امروز قصد داریم شما را به پاریس ببریم و جزئیات سرقت جواهرات از موزه لوور، که یکی از بزرگترین موزههای جهان و گنجینهای بینظیر از تاریخ بشریت است، را موشکافی کنیم. این رویداد، که به گفته مقامات فرانسوی، ابعاد امنیتی جدیدی را پیش روی ما قرار داده است، لزوم بازنگری در حفظ میراثهای فرهنگی گرانبها را به همگان گوشزد میکند. در ادامه، با ما همراه باشید تا از چگونگی این رخداد تا ارزش و اهمیت اقلام دزدیدهشده و پیامدهای آن، مطلع شوید.
داستان دزدی جواهرات ناپلئون از موزه لوور چیست؟
لیست جواهراتی که از موزه لوور دزدیده شد
واکنشها نسبت به دزدی از ایمنترین موزه پاریس چه بود؟
معرفی موزه لوور فرانسه
چرا جواهرات و میراث ناپلئونی «بیقیمت» هستند؟
داستان دزدی جواهرات ناپلئون از موزه لوور چیست؟
صبح یکشنبه، 19 اکتبر 2025 (27 مهر 1404)، موزه لوور شاهد یکی از جسورانهترین دزدیهای تاریخ خود بود. این سرقت که کمتر از 10 دقیقه، و به گفته برخی منابع، تنها 4 تا 7 دقیقه به طول انجامید، به دلیل سرعت و حرفهای بودن سارقان، حیرت کارشناسان امنیتی را به دنبال داشت. مقامات فرانسوی گزارش دادند که حدود ساعت 9:30 صبح، چهار سارق نقابدار وارد بخش جنوبی موزه شدند. عملیات نفوذ از بخشی صورت گرفت که در آن زمان، عملیات ساختمانی در حال انجام بود و ظاهراً همین امر فرصتی برای سارقان فراهم کرد. آنها با استفاده از یک بالابر باربری یا نردبان الکتریکی، به طبقه دوم موزه، یعنی گالری آپولون، جایی که جواهرات سلطنتی نگهداری میشد، دسترسی پیدا کردند.
روزنامه «لو پاریزین» گزارش داد که سارقان پس از نفوذ، مستقیماً ویترینهای امنیتی را شکسته و در حالی که یکی از همدستان بیرون مراقب بود، 9 قطعه از مجموعه جواهرات ناپلئون و همسرش را ربودند. نکته قابل توجه این بود که وزیر فرهنگ فرانسه تأکید کرد که سارقان «کاملاً حرفهای» عمل کرده و «بدون هیچ خشونتی» و در «کمال آرامش» سرقت را انجام دادهاند. پس از انجام سرقت، سارقان با موتورسیکلت از محل متواری شدند. در جریان فرار، یک اتفاق جالب رخ داد: یکی از جواهرات (تاج همسر ناپلئون) از دست سارقان روی زمین افتاد که بعدها توسط مأموران پیدا و بازیابی شد. این سرقت، که هدفش مشخصاً مجموعه گالری آپولون بود، نشان از برنامهریزی دقیق برای سرقت آثار ناپلئون از موزه لوور داشت و سؤالات زیادی را در مورد نقاط ضعف امنیتی موزه به وجود آورد.

لیست جواهراتی که از موزه لوور دزدیده شد
با توجه به اعتبار و ارزش بیبدیل مجموعه جواهرات سلطنتی فرانسه، سرقتجواهرات از موزه لوور یک فاجعه فرهنگی به حساب میآید. پس از وقوع حادثه، وزارت فرهنگ فرانسه اعلام کرد که فهرست دقیق اقلام به سرقت رفته در حال تهیه است، اما در ابتدا اعلام شد که 9 شی به سرقت رفته که یکی از آنها (تاج همسر ناپلئون) در محل پیدا شده است. بنابراین، در نهایت 8 شیء با ارزش فرهنگی غیرقابل تخمین، دزدیده شدند. این اقلام، که عمدتاً متعلق به مجموعه جواهرات ناپلئون بناپارت و همسرانش، از جمله ملکه اُژِنی، ملکه ماری-لوییز و ملکه ماری-اَمِلی بودند، گنجینهای از تاریخ دوران امپراتوری اول و دوم فرانسه را تشکیل میدادند.
بر اساس فهرست منتشر شده توسط منابع موزه و مقامات، اقلام دزدیده شده شامل موارد زیر هستند:
- دیهیم ملکه اُژِنی: تاجی گرانبها و نماد قدرت

- پاپیون بزرگ بالاتنه ملکه اُژِنی: یک سنجاق سینه خیرهکننده

- سنجاق سینه: یک قطعه جواهراتی مهم دیگر از این مجموعه
- دیهیم، گردنبند و گوشواره از جواهرات یاقوت کبود: متعلق به ملکه ماری-اَمِلی و ملکه اُرتانْس

- گردنبند و گوشواره از جواهرات زمرد: متعلق به ملکه ماری-لوییز

- گردنبند زمرد و الماس: که ناپلئون به همسرش امپراتریس ماری لوئیز هدیه داده بود.
مقامات قضایی پاریس نیز اعلام کردند که الماس مشهور «رجنس» (Regent Diamond) که در ابتدا گمان میرفت به سرقت رفته باشد، همچنان در موزه لوور باقی مانده است. ارزش این اقلام، فراتر از هرگونه قیمتگذاری مادی است و از این رو، تلاشهای گستردهای برای بازیابی این میراث تاریخی آغاز شده است.
واکنشها نسبت به دزدی از ایمنترین موزه پاریس چه بود؟
سرقت از موزه لوور، به سرعت به یک بحران ملی در فرانسه تبدیل شد. این اتفاق، که در یکی از پربازدیدترین موزههای جهان رخ داد، سؤالات ناراحتکنندهای را در مورد امنیت این نهاد فرهنگی مشهور جهانی ایجاد کرد. جرالد دارمنین، وزیر دادگستری فرانسه، در واکنش به این حادثه اعلام کرد: «مردم فرانسه، امروز صبح، در اغلب موارد، احساس میکنند که از آنها سرقت شده است… در چنین موزهای، سرقت یک جواهرات باورنکردنی، بد به نظر میرسد.» وی صراحتاً اذعان داشت: «ما نمیتوانیم تمام مکانها را به طور کامل امن کنیم، اما آنچه مسلم است این است که شکست خوردهایم.»
واکنشها تنها به مقامات دولتی محدود نشد. رئیسجمهور فرانسه، امانوئل مکرون، نیز متعهد شد که سارقان دستگیر خواهند شد. تشکیل جلسه اضطراری با حضور وزرای کشور و فرهنگ فرانسه، نشان از جدیت دولت در برخورد با این موضوع داشت. این سرقت، نه تنها به عنوان یک اقدام جنایی، بلکه به عنوان یک آسیب جدی به اعتبار فرهنگی و امنیتی فرانسه تلقی شد. موزه لوور پس از سرقت، برای حفظ شواهد و انجام تحقیقات امنیتی، به طور موقت تعطیل باقی ماند. این حادثه همچنین یادآور دزدی مشهور تابلوی مونالیزا در سال 1911 بود، هرچند که ابعاد و ماهیت سرقت اخیر متفاوت است. به طور خلاصه، سرقت جواهرات از موزه لوور زنگ خطری بود که لزوم تقویت امنیت در تمامی مراکز مهم فرهنگی جهان را گوشزد کرد.
معرفی موزه لوور فرانسه
موزه لوور پربازدیدترین موزه جهان با تقریباً ۹ میلیون بازدیدکننده در سال بوده که نه تنها یک مرکز هنری، بلکه ساختمانی تاریخی است که پیشتر اقامتگاه پادشاهان فرانسه بود. آنچه این سرقت را دردناکتر میکند، محل وقوع آن گالری آپولون است. این گالری که یکی از نمادینترین مکانهای موزه و کاخ لوور است، مجموعههای جواهرات سلطنتی فرانسه را در خود جای داده است. قدمت این تالار به دوران لویی چهاردهم بازمیگردد و تزئینات آن نمایانگر عظمت سلطنت فرانسه بودهاند. این گنجینهها به طور خاص نمایانگر اوج شکوه امپراتوری دوم، به ویژه دوران ناپلئون سوم و همسرش امپراتریس اوژنی هستند. این اقلام، فراتر از زیبایی سنگها و الماسها، حامل بار سنگین هویت و تاریخ یک ملت هستند. ما باید به یاد داشته باشیم که دستبرد به این گنجینهها، حمله به یک نماد ملی محسوب میشود، حتی اگر این مکان نمادین، که زمانی با حمایت مالی مرمت شده بود، اکنون به نقطه ضعف امنیتی تبدیل شده باشد.
چرا جواهرات و میراث ناپلئونی «بیقیمت» هستند؟
جواهراتی که در جریان سرقت جواهرات از موزه لوور ربوده شدند، دارای ارزشی هستند که به هیچ وجه قابل اندازهگیری با واحد پول نیست. این گنجینهها، به ویژه آنهایی که متعلق به دوران امپراتریس اوژنی، همسر ناپلئون سوم، بودند، اوج هنر زرگری و تاریخسازی قرن نوزدهم را به نمایش میگذارند. اوژنی دو مونتیخو در زمان خود، بزرگترین نماد مد و سبک زندگی لوکس در اروپا محسوب میشد و جواهراتش صرفاً زیورآلات نبودند؛ بلکه بیانیهای قدرتمند از جایگاه و اقتدار امپراتوری بودند. مجموعههای به سرقت رفته، مانند دیهیمها و گردنبندها، پیوند مستقیمی با تحولات سیاسی و فرهنگی آن عصر دارند.
این جواهرات نه تنها برای تاریخ سلطنتی فرانسه اهمیت دارند، بلکه در دنیای مد مدرن نیز تاثیرگذار بودند. جالب است بدانید که نفوذ اوژنی بر دنیای مد تا امروز نیز ادامه دارد؛ رنگ نمادین و چشمنواز برند جهانی تیفانی (Tiffany Blue)، از پرترهای از او و سایه لباس او الهام گرفته شده است. بنابراین، با سرقت آثار ناپلئون از موزه لوور، ما صرفاً با دزدی از یک موزه روبرو نیستیم، بلکه شاهد تهدید بخش جداییناپذیری از میراث مد، طراحی و تاریخ بشریت هستیم که همچنان الهامبخش استانداردهای زیبایی مدرن است.
منبع: دیجیکالا مگ
نوشته جواهرات ناپلئون از موزه لوور فرانسه دزدیده شد؛ ماجرا چیست؟ اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.

0 نظرات