در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

این خودروهای خارجی در بازار آزاد با قیمت کمتری نسبت به کارخانه به فروش می‌رسند

برخی از خودروهای خارجی که پیش از این با قیمت‌ سرسام‌آوری عرضه می‌شدند، حالا در بازار آزاد نرخی پایین‌تر از قیمت نمایندگی خود پیدا کرده‌اند. بر اساس آخرین اخبار خودرو، در حال حاضر بیش از ۳۰ مدل از خودروهای عرضه‌شده در بازار کشور، در نمایشگاه‌ها و آگهی‌های فروش بازار آزاد با قیمتی پایین‌تر از بهای ...

برخی از خودروهای خارجی که پیش از این با قیمت‌ سرسام‌آوری عرضه می‌شدند، حالا در بازار آزاد نرخی پایین‌تر از قیمت نمایندگی خود پیدا کرده‌اند.

بر اساس آخرین اخبار خودرو، در حال حاضر بیش از ۳۰ مدل از خودروهای عرضه‌شده در بازار کشور، در نمایشگاه‌ها و آگهی‌های فروش بازار آزاد با قیمتی پایین‌تر از بهای نهایی کارخانه‌ای خود به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. این وضعیت جدید به معنای آن است که مصرف‌کنندگانی که قصد خرید این مدل‌های خاص را دارند، عملاً خرید از بازار آزاد را منطقی‌تر از ثبت‌ نام و انتظار برای تحویل از کارخانه می‌دانند. در گذشته‌ای نه چندان دور، همواره خرید از کارخانه به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و ارزان‌تر بودن نسبت به بازار آزاد، یک امتیاز محسوب می‌شد؛ اما اکنون این معادله به طور کامل وارونه شده است.

افت بهای خودروهای خارجی؛ ۳۰ مدل زیر قیمت کارخانه!

بازار خودرو ایران این روزها شاهد دگرگونی بی‌سابقه‌ای است که می‌تواند نقطه عطفی در روند قیمت‌گذاری و معاملات این محصول مهم تلقی شود. در حالی که همواره انتظار می‌رفت قیمت خودرو در بازار آزاد، به دلیل نقش آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و همگام با تورم افزایشی، بالاتر از بهای کارخانه‌ای و شرکتی آن باشد، اکنون روند متفاوتی در پیش گرفته است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در یک اتفاق بی‌سابقه بیش از ۳۰ مدل خودرو در بازار آزاد با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب کارخانه‌ای و شرکتی به فروش می‌رسند.

تا پیش از این، خرید خودرو از کارخانه با هدف کسب سود از اختلاف قیمت با بازار آزاد، یک استراتژی رایج و اغلب سودآور به شمار می‌رفت. دلالان و حتی برخی مصرف‌کنندگان با ثبت‌نام و تحویل گرفتن خودرو از شرکت‌های خودروساز یا واردکننده، انتظار داشتند آن را با حاشیه سود قابل توجهی در بازار به فروش برسانند. اما وضعیت کنونی به طور کامل این معادله را وارونه کرده است.

بیشتر بخوانید

خریدارانی که این ۳۰ مدل خودرو را از شرکت‌ها تحویل گرفته‌اند، اکنون با واقعیت تلخی روبرو هستند و نمی‌توانند دارایی خود را با قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانند و ناچارند آن را با ضرر، از طریق نمایشگاه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین عرضه کنند. این به معنای پایان رویای «خودرو کالای سرمایه‌ای» حداقل برای این مدل‌های خاص است.

این تغییر جهت برای مصرف‌کنندگان واقعی خودرو که قصد خرید برای استفاده شخصی را دارند، خبر بسیار خوبی است. اکنون برای بیش از ۳۰ مدل خودرو، خرید از بازار آزاد نه تنها به‌صرفه‌تر بلکه عقلانی‌تر از ثبت‌نام در کارخانه و انتظار برای تحویل است. در جدول ذیل به بررسی کامل خودروهایی می‌پردازیم که قیمت بازار آنها کمتر از قیمت کارخانه است.

نام خودروقیمت کارخانهقیمت بازار
بستیون T77۲,۱۵۲,۹۳۹,۰۰۰۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بستیون NAT۱,۲۳۵,۰۰۰,۰۰۰۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
هونگچی H5۴,۱۸۲,۷۰۰,۰۰۰۳,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
هونگچی E-QM5۲,۱۳۷,۲۵۰,۰۰۰۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
هیوندای کونا۴.۵۹۲.۰۰۰.۰۰۰۳,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جیلی آزکارا۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
نیسان سانی ۲۰۲۴۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
نیسان کیکس۳,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰۳,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
هوندا سیتی۲,۳۲۷,۰۰۰,۰۰۰۲,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
هوندا ENS1۴,۱۳۱,۱۹۰,۱۰۰۲,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰
لونا GRE۱,۲۱۱,۰۰۰,۰۰۰۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ونوسیا D60 پلاس۱,۹۸۵,۷۰۰,۰۰۰۱,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
آئودی Q5 ایترون (سیلور پکیج)۵,۶۵۷,۳۴۵,۰۰۰۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تویوتا bZ3۲,۹۸۶,۰۰۰,۰۰۰۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بایک بیجینگ X55۲,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
رنو آرکانا XM3۳،۴۹۰،۰۰۰.۰۰۰۳،۳۵۰،۰۰۰.۰۰۰
ام جی ۵۲,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام جی GT۲,۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰۲,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
لیپ موتور T03۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اسکای ول ET5۲,۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰۲,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7۲،۸۲۰،۰۰۰۰۰۰۲،۷۰۰،۰۰۰۰۰۰
وانت پادرا پلاس۹۶۲,۴۴۰,۰۰۰۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پیکاپ کارون۱,۱۳۳,۶۸۷,۰۰۰۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دستی۱،۲۳۲،۱۰۰،۰۰۰۱,۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس FX دو دیفرانسیل۲،۸۶۲،۸۰۰،۰۰۰۲,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
وانت کاپرا U۱,۸۲۶,۳۰۰,۰۰۰۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ون باری اینرودز۱,۱۲۲,۷۳۸,۰۰۰۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا ۵۱۱۱.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰۱,۰۹۰,۰۰۰,۰۰۰
FMC T5۱,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سوبا M4۳,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی‌ ام‌ سی T8۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰۲,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی A5۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی EJ7 پلاس (برقی) ۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
همچنین بخوانید

وضعیتی که در جدول فوق مشاهده کردید، به خریداران اجازه می‌دهد تا بدون دغدغه نوسانات قیمت، خودرو مورد نظر خود را با قیمتی پایین‌تر و به صورت فوری در اختیار بگیرند. بنابراین، توصیه می‌شود خریداران این لیست اگر حوصله انتظار برای تحویل خودرو ندارند، از ثبت‌نام در طرح‌های فروش شرکتی منصرف شده و مستقیماً به بازار آزاد مراجعه کنند.

بررسی دقیق‌تر بازار نشان می‌دهد که این کاهش قیمت‌ها در بین مدل‌های مختلف، با شدت متفاوتی نمود پیدا کرده است. در صدر این لیست، هیوندای کونا وارداتی قرار دارد که با اختلاف قیمتی چشمگیر ۸۹۲ میلیون تومان، ارزان‌تر از قیمت شرکتی خود در بازار آزاد معامله می‌شود.

در مقابل، کمترین اختلاف قیمت در این لیست مربوط به لونا GRE، سدان تمام برقی وارداتی ایران خودرو است که با ۱۱ میلیون تومان کاهش نسبت به قیمت کارخانه، در بازار آزاد عرضه می‌شود. هرچند این اختلاف کمتر بوده، اما باز هم نشان‌دهنده شکست قانون نانوشته بازار و عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در این خودرو نیز است.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات