در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

گیربکس دستی در حال مرگ است؛ خودروهای دنده دستی به خط پایان رسیده‌اند؟

آمارها زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند؛ گیربکس دستی، قلب تپنده بسیاری از خودروها، در سکوت به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. اما دلیل این افول چیست؟ این تغییر بزرگ یک شبه اتفاق نیفتاده است. درست مانند موج فراگیر شدن خودروهای شاسی‌بلند در دهه ۲۰۰۰، این یک دگرگونی تدریجی اما توقف‌ناپذیر است. گیربکس‌های اتوماتیک که ...

آمارها زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند؛ گیربکس دستی، قلب تپنده بسیاری از خودروها، در سکوت به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. اما دلیل این افول چیست؟

این تغییر بزرگ یک شبه اتفاق نیفتاده است. درست مانند موج فراگیر شدن خودروهای شاسی‌بلند در دهه ۲۰۰۰، این یک دگرگونی تدریجی اما توقف‌ناپذیر است. گیربکس‌های اتوماتیک که زمانی یک آپشن لوکس در خودرو بودند، اکنون به استاندارد اصلی در بسیاری از بازارهای جهانی تبدیل شده‌اند و بقای خودروهای دنده دستی را تهدید می‌کنند.

سقوط آزاد گیربکس دستی؛ آمار چه می‌گوید؟

آمار و ارقام هرگز دروغ نمی‌گویند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۰۱، حدود ۹۱ درصد از خودروهای سواری ثبت‌شده در پنج بازار بزرگ اروپا (آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) به گیربکس دستی مجهز بودند. این نوع گیربکس حتی در میان برندهای لوکس و پریمیوم نیز محبوبیت بیشتری داشت.

اما امروز داستان کاملاً متفاوت است. سال گذشته، سهم خودروهای دنده دستی از بازار این پنج کشور به تنها ۲۹ درصد کاهش یافته است. این افول چشمگیر نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در ترجیحات رانندگان و استراتژی خودروسازان است.

اروپا، خط مقدم خداحافظی با کلاچ

این تغییر در میان برندهای پریمیوم حتی شدیدتر هم بوده است. در سال ۲۰۰۱، تنها ۳۱ درصد از خودروهای لوکس اروپایی گیربکس اتوماتیک داشتند. این رقم تا سال ۲۰۲۴ به عدد باورنکردنی ۹۷ درصد رسیده است. برندهای عمومی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و سهم بازار گیربکس اتوماتیک در آن‌ها از ۵ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۶۳ درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

آمریکا، سرزمین پادشاهی گیربکس اتوماتیک

ایالات متحده، سرزمین شاسی‌بلندهای غول‌پیکر و بزرگراه‌های بی‌پایان، بزرگ‌ترین بازار برای گیربکس اتوماتیک است. در واقع، این جنرال موتورز بود که اولین گیربکس اتوماتیک تولید انبوه را در سال ۱۹۳۹ معرفی کرد و راه را برای این دگرگونی هموار ساخت.

در حالی که در سال ۲۰۰۱ حدود ۷۲ درصد از خودروهای سبک جدید در آمریکا اتوماتیک بودند، این رقم در سال گذشته به بیش از ۹۹ درصد رسیده است. سهم گیربکس دستی از بازار خودروهای جدید آمریکا از ۲۸ درصد در ۲۵ سال پیش، به کمتر از ۰.۸ درصد در سال گذشته سقوط کرده است.

چرا خودروهای دنده دستی به تاریخ می‌پیوندند؟

دلایل متعددی برای این تغییر بزرگ وجود دارد. در گذشته، فناوری گیربکس‌های اتوماتیک به اندازه امروز پیشرفته نبود. هزینه‌های بالای توسعه مستقیماً بر قیمت نهایی خودرو تأثیر می‌گذاشت و گیربکس اتوماتیک بیشتر یک ویژگی لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شد.

اما با گذشت زمان و فراگیر شدن این فناوری، هزینه‌های تولید کاهش یافت. از سوی دیگر، افزایش ترافیک در شهرهای بزرگ و نیاز رانندگان به راحتی بیشتر، گیربکس اتوماتیک را به پاسخی منطقی برای واقعیت‌های جدید رانندگی تبدیل کرده است.

آینده گیربکس دستی؛ آیا امیدی باقی مانده است؟

با توجه به روندهای اخیر، به‌نظر می‌رسد گیربکس دستی به یک گونه در حال انقراض تبدیل شده است. تنها امید باقی‌مانده برای علاقه‌مندان به تعویض دنده، چند خودروی اسپرت خاص هستند که هنوز به این سنت وفادار مانده‌اند.

اما با توجه به سرعت تغییرات، حتی آینده این خودروها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌نظر می‌رسد باید کم‌کم با لذت فشردن پدال کلاچ و صدای درگیر شدن دنده‌ها خداحافظی کنیم.

حقایق تکان‌دهنده: مقایسه محبوبیت گیربکس دستی

منطقه/کشورسهم بازار در سال ۲۰۰۱سهم بازار در سال ۲۰۲۴
آلمان۸۳٪۱۸٪
بریتانیا۸۶٪۲۲٪
فرانسه۹۵٪۲۸٪
ایتالیا۹۸٪۴۸٪
اسپانیا۹۷٪۴۱٪
مجموع ۵ کشور بزرگ اروپا۹۱٪۲۹٪
ایالات متحده آمریکا۲۸٪۰.۷٪

شما چطور؟ آیا هنوز هم لذت رانندگی با یک خودروی دنده دستی را به راحتی گیربکس اتوماتیک ترجیح می‌دهید؟ یا فکر می‌کنید دوران کلاچ و دنده برای همیشه به سر آمده است؟ نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات