در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

نسل بعدی مزدا 3 با پلتفرم چانگان ساخته می‌شود

طبق برخی اطلاعات منتشر شده، نسل بعدی سدان محبوب مزدا 3 ممکن است از قامت یک ژاپنی خالص خارج شده و تحت پلتفرم محصولات چانگان تولید شود. بر اساس آخرین اخبار خودرو، به نظر می‌رسد مزدا در آستانه تغییری بنیادین در مسیر توسعه نسل بعدی خودرو پرطرفدار خود یعنی مزدا 3 قرار گرفته است. برخلاف ...

طبق برخی اطلاعات منتشر شده، نسل بعدی سدان محبوب مزدا 3 ممکن است از قامت یک ژاپنی خالص خارج شده و تحت پلتفرم محصولات چانگان تولید شود.

بر اساس آخرین اخبار خودرو، به نظر می‌رسد مزدا در آستانه تغییری بنیادین در مسیر توسعه نسل بعدی خودرو پرطرفدار خود یعنی مزدا 3 قرار گرفته است. برخلاف سنت دیرینه این شرکت در تولید مستقل و کاملاً ژاپنی محصولات خود، گزارش‌ها و اسناد تازه‌ای نشان می‌دهد که مزدا قصد دارد برای ساخت نسخه آینده این مدل به همکاری مستقیم با شریک چینی خود یعنی گروه خودروسازی چانگان تکیه کند.

نشانه‌هایی همچون ثبت نام تجاری Mazda 3e در بازارهای اروپا و استرالیا، حکایت از آن دارد که این خودرو نه‌تنها از نظر محل توسعه و تولید از خاک ژاپن فاصله می‌گیرد، بلکه ممکن است در قالب محصولی بر پایه فناوری‌های پلتفرمی و الکتریکی برند زیرمجموعه چانگان، یعنی «دیپال» (Deepal) متولد شود.

انتقال DNA نسل بعدی مزدا 3 به پلتفرم چینی دیپال L06

جهت‌گیری تازه Mazda در سیاست‌های عرضه نسل بعدی مزدا 3 چندان غیرمنتظره نیست. همان‌گونه که پیش‌تر در پروژه مدل برقی مزدا 6e دیده شد، این خودروساز ژاپنی برای مهار هزینه‌های سنگین توسعه فناوری‌های الکتریکی و گسترش تولید خودروهایی با آلایندگی اندک یا پاک، به همکاری گسترده‌تری با شرکای چینی خود روی آورده است. اکنون نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که نسل بعدی مزدا 3 با نام احتمالی Mazda 3e، سرنوشتی مشابه پیدا کرده و پایه مهندسی آن بر سدان تازه‌واردچانگان دیپال L06 قرار خواهد گرفت.

این همکاری می‌تواند به مزدا اجازه دهد تا ضمن حفظ طراحی و شخصیت خاص خود، از زیرساخت‌ها، موتورهای الکتریکی و باتری‌های توسعه‌یافته توسط چانگان و دیپال بهره‌مند شود. بر اساس اطلاعات فنی موجود، Mazda 3e احتمالاً با همان قوای محرکه‌ای عرضه خواهد شد که در Deepal L06 به کار رفته است. نسخه نخست نوعی هیبریدی برد گسترده است که از یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری به‌عنوان ژنراتور در کنار موتور برقی با خروجی ۲۵۵ اسب بخار بهره می‌گیرد. انرژی مورد نیاز این ترکیب از طریق باتری ۲۸.۳۹ کیلووات‌ساعتی تأمین می‌شود که امکان پیمایش تمام‌برقی تا حدود ۱۸۰ کیلومتر را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید

نسخه دوم، نمونه‌ای کاملاً الکتریکی با تمرکز بر عملکرد و راندمان است که از موتوری محرک روی محور عقب استفاده می‌کند و تا ۲۶۸ اسب بخار توان تولید دارد. برای این نسخه دو پکیج باتری مختلف، یکی با ظرفیت ۵۶ و دیگری با ۶۹ کیلووات‌ساعت پیش‌بینی شده که بسته بزرگ‌تر قادر است بردی تا ۶۷۰ کیلومتر را در شرایط استاندارد فراهم کند.

تحول زبان طراحی مزدا 3e در قالبی مدرن و پیشرفته

یکی از تغییرات شاخص در نسل تازه این خودرو افزایش محسوس ابعاد بدنه است. پلتفرم مورد استفاده در دیپال L06 که قرار است مبنای توسعه مزدا 3e باشد، به‌طور محسوسی از مدل فعلی مزدا ۳ بزرگ‌تر است و همین مسئله می‌تواند یکی از محدودیت‌های این خودرو یعنی فضای نسبتاً محدود برای سرنشینان عقب را برطرف سازد. این افزایش ابعاد علاوه‌بر بهبود وضعیت سر و پای سرنشینان در ردیف دوم، احتمالاً موجب تقویت احساس پایداری و کیفیت سواری در سرعت‌های بالا نیز خواهد شد.

فضای داخلی در نسل جدید رویکردی مدرن‌تر و دیجیتالی‌تر خواهد داشت؛ جایی که مزدا احتمالاً از نمایشگرهای بزرگ و یکپارچه برای پشت فرمان و بخش مرکزی استفاده می‌کند و رابط کاربری را با طراحی مینیمال اما پیشرفته بازطراحی خواهد کرد. افزوده‌شدن فناوری‌هایی چون نمایشگر واقعیت‌افزوده، سیستم‌های کمک‌راننده سطح ۲ پلاس با بهره‌گیری از حسگر لیدار و مجموعه‌ای گسترده‌تر از امکانات ایمنی فعال می‌تواند سطح رقابت‌پذیری این مدل را در برابر رقبای الکتریکی هم‌رده‌اش افزایش دهد.

همچنین بخوانید

با وجود استفاده از پلتفرم چینی، انتظار می‌رود مزدا همچنان بر حفظ اصالت طراحی خود تأکید کند و زبان طراحی شناخته‌شده‌ این برند با جلوپنجره‌ای پهن و نورانی، چراغ‌های باریک و خطوط نرم و سیال بدنه ادامه یابد. این همان ترکیب شناخته‌شده‌ای است که مزدا در سال‌های اخیر با نام «کودو» از آن یاد می‌کند.

با این حال، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نسخه تمام الکتریکی مزدا 3e عمدتاً برای بازارهای آسیایی و اروپایی توسعه یابد، زیرا احتمال حضور آن در بازار آمریکای شمالی به‌دلیل محدودیت‌های تجاری و سیاست‌های داخلی مزدا اندک است. در نتیجه این خودرو قرار است در بازاری کاملاً رقابتی در کنار محصولاتی مانند تسلا مدل 3، هیوندای آیونیک ۶ و بی‌ وای‌ دی سیل نقش‌آفرینی کند.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات