بنا به اعلام یکی از اعضای شورای شهر تهران، فرآیند پلاکگذاری اولین تاکسی برقی آیون آغاز شده و بهزودی تعداد بیشتری به این ناوگان اضافه میشود.
در یک تحول مهم در حوزه حملونقل عمومی پایتخت، فرآیند پلاکگذاری اولین تاکسیهای تمامبرقی برند «آیون» (Aion) آغاز شده است. این اقدام که با هدف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی و کمک به بهبود کیفیت هوای تهران صورت میگیرد، نویدبخش ورود گستردهتر این خودروهای پاک به چرخه خدماترسانی به شهروندان تهرانی در آینده نزدیک است.
با عنایت به آخرین اخبار داخلی، مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر، ضمن تذکری پیش از دستور این خبر را اعلام کرد. وی با تأکید بر اهمیت اجرای طرح توسعه تاکسیهای برقی، اظهار داشت: «با همکاریهای صورتگرفته میان نهادهای متولی و شرکتهای واردکننده، فرآیند پلاکگذاری اولین سری از تاکسیهای برقی آیون آغاز شده است.»
جزئبات پلاکگذاری تاکسی برقی آیون و چالشهای این حوزه
در حالی که کلانشهر تهران با معضل حاد آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکند و نوسازی ناوگان فرسوده حملونقل عمومی به یک ضرورت اجتنابناپذیر تبدیل شده است، فرآیند ورود و پلاکگذاری تاکسیهای برقی با چالشها و پیچیدگیهایی روبرو شده که میتواند تحقق وعدهها در این زمینه را به تأخیر بیندازد.
مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود، بر دغدغه شورای شهر در حوزه محیط زیست و نقش ناوگان حملونقل عمومی در آن تأکید کرد. وی با اشاره به توافق برای ورود ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی به پایتخت، این اتفاق را مثبت ارزیابی کرد و از پلاکگذاری اولین تاکسی برقی آیون در روز گذشته خبر داد. پیرهادی همچنین پیشبینی کرد که تا یک هفته آینده، ۱۰۰ دستگاه تاکسی برقی دیگر نیز پلاکگذاری خواهند شد.
- دانگ فنگ E70، تاکسی جدید ایران خودرو وارد خیابانهای کشور میشود
- تویوتا bZ3x به ناوگان تاکسیهای الکتریکی دات وان اضافه میشود
پیرهادی تأکید کرد که تعلل و هر گونه کوتاهی در واگذاری تاکسیها به رانندگان قابل قبول نیست و شهرداری تهران در اسرع وقت باید این کار را انجام دهد.» عضو شورای شهر تهران به ریشههای این تأخیر نیز اشاره کرد: «رانندگان مشکلاتی در تضامین بانکی دارند اما شهرداری باید نسبت به این مساله پیگیری کند.» وی از شهرداری خواست که تاکسیرانان را حمایت کنیم و حاکمیت و مجموعه شهرداری باید در کنار آنها قرار بگیرد و هشدار داد که اگر حمایت صورت نگیرد به نوعی خیانت از سوی شهرداری است.
ابهام در پلاکگذاری و سردرگمی در تخصیص
در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به اظهارات پیرهادی واکنش نشان داد. چمران با تأیید مشکل تضامین بانکی گفت: «شهرداری قانونا نمیتواند ضامن شود؛ اما اینکه مبلغ ضمانت بالاست، مسالهای است که باید راهکار دیگری داشته باشد.» اما بخش مهم دیگر سخنان چمران، به ابهامات پیرامون فرآیند پلاکگذاری مربوط میشد. او با گلایه از کندی و پیچیدگیهای این روند اظهار داشت: «ماههاست میگوییم که باید شمارهگذاری کنیم اما این کار انجام نمیشود. بعد متوجه میشویم افراد دیگری آمدهاند و پلاکگذاری کردند.»
وی در ادامه اظهار داشت: «بعد از پلاکگذاری متوجه شدیم که این پلاکگذاری برای کرج بوده است.» این موضوع نه تنها از عدم هماهنگیها پرده برمیدارد، بلکه نشان از سردرگمی در تخصیص و واگذاری این خودروهای پاک به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت دارد. چگونه ممکن است تاکسیهای اختصاصیافته برای تهران، در نهایت برای شهری دیگر پلاکگذاری شوند؟ این اتفاق، نیاز به شفافیت و بازبینی جدی در فرآیندها را بیش از پیش نمایان میکند.
- هر آنچه درباره تاکسیهای برقی دات وان بابک زنجانی میدانیم
- رئیس اتاق اصناف: راهاندازی تاکسی اینترنتی شهرداری تهران غیر قانونی است
چمران در ادامه به اهمیت حیاتی این طرح اشاره کرد و افزود: «بیش از ۳۰ هزار تاکسی فرسوده داریم و باید عوض شود. تعداد تاکسیها بالاست و این کار میتواند مؤثر باشد؛ امیدواریم که بتواند تاکسیهای فرسوده به تاکسی نو تبدیل شود.»
با توجه به اظهارات اعضای شورای شهر، میتوان دریافت که طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی با خودروهای برقی، اگرچه یک گام ضروری و مثبت است، اما با موانع جدی روبهروست. از یک سو نیاز مبرم به حمایت از رانندگان در تأمین تضامین بانکی و تسهیل فرآیند واگذاری وجود دارد. از سوی دیگر، ابهامات و ناهماهنگیها در فرآیند پلاکگذاری و حتی تخصیص این خودروها، نگرانیهایی را در خصوص کارایی و سرعت اجرای این طرح ایجاد کرده است.
0 نظرات