در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

تمام بازی‌هایی که استودیوهای پلی‌استیشن در دست ساخت دارند (تابستان ۱۴۰۴)

همیشه انتظار داریم تا هر نسل تازه‌ از تاریخ بازی‌های ویدیویی حسابی پرسروصدا با بازی‌هایی شروع شود که تابه‌حال شبیه آن‌ها را ندیده بودیم؛ اتفاقی که همیشه با عرضه‌ی یک کنسول و سخت‌افزاری تازه رقم می‌خورد. این موضوع برای نسل نهم کنسول‌های بازی تکرار نشد و یکی دو سالی طول کشید تا بازی‌ها یکی پس

همیشه انتظار داریم تا هر نسل تازه‌ از تاریخ بازی‌های ویدیویی حسابی پرسروصدا با بازی‌هایی شروع شود که تابه‌حال شبیه آن‌ها را ندیده بودیم؛ اتفاقی که همیشه با عرضه‌ی یک کنسول و سخت‌افزاری تازه رقم می‌خورد. این موضوع برای نسل نهم کنسول‌های بازی تکرار نشد و یکی دو سالی طول کشید تا بازی‌ها یکی پس از دیگری آماده و برای کنسول‌های جدید عرضه شوند. امروزه دیگر به‌اندازه‌ی کافی بازی نسل جدید و باکیفیت که مثل آن‌ها را در نسل‌های قبلی ندیده بودیم، وجود دارند، اما نه از سمت استویوهای سونی. استودیوهای بازی‌سازی سونی که طی نسل‌های قبلی و در دوره‌ی پلی‌استیشن ۳ و پلی‌استیشن ۴ سالانه چند شاهکار بزرگ و مهم را به طرفداران ارایه می‌کردند، در نسل نهم خروجی چندان زیادی نداشته‌اند.

به نیمه‌ی سال ۲۰۲۵ رسیده‌ایم؛ طوری که بیش از چهار سال از شروع نسل نهم می‌گذرد. پلی‌استیشن 5 طی یکی دو سال اخیر بازی‌های انحصاری شگفت‌انگیزی مثل «فاینال فانتزی ۷ ریبرث»، «فاینال فانتزی ۱۶»، «دث استرندینگ ۲»، «خیزش رونین» یا «استلار بلید» را داشته است، اما هیچ کدام از این بازی‌ها، با اینکه انحصاری پلی‌استیشن ۵ بوده‌اند و اکثرا با تهیه‌کنندگی خود سونی ساخته و عرضه شدند، ساخته‌ی استودیوهای داخلی سونی نیستند.

خروجی آن همه استودیوی داخلی سونی طی نسل نهم نهایتا به‌ عدد انگشتان یک دست می‌رسد: «استرو بات»، «هل‌دایورز ۲»، «اسپایدرمن ۲»، «رچت و کلنک» و «ریترنال» و «دیمنز سولز». البته که باید حتما به دو بازی «هورایزن فوربیدن وست» و «گاد آو وار رگناروک» هم اشاره کنیم که با اینکه میان‌نسلی بودند، اما کیفیت‌شان بارها بالاتر از اکثر بازی‌های مثلا نسل جدید است.

سوال این جاست که نزدیک به ۲۰ استودیویی که سونی تحت اختیار خود دارد، طی این سال‌ها دقیقا مشغول انجام چه کاری بوده‌اند؟ اگر کوتاه بخواهیم بگوییم، می‌توان گفت که «مشغول کار روی سیاست بازی‌های لایو سرویس جیم رایان» بوده‌اند؛ سیاستی که خوشبختانه سریع جلویش گرفته و جمع شد. اما همین سریع، صدها میلیون دلار و چند سالی برای سونی هزینه داشت.

در حال حاضر می‌خواهیم نگاهی به تمام استودیوهای سونی و پروژه‌های در دست ساخت آن‌ها داشته باشیم. آن هفده-هجده استودیوی سونی، بالاخره مشغول ساخت چه چیزی هستند؟ مخصوصا حالا که پروژه‌ی لایو سرویس سونی کنار رفته است. می‌خواهیم تک تک استودیوهای سونی و آنچه چه رسمی و چه غیررسمی درباره‌شان می‌دانیم را بررسی کنیم.

naughty dogناتی داگ

تمرکز استودیوی ناتی داگ، به‌عنوان یکی از بالارده‌ترین استودیوهای پلی‌استیشن، تمام و کمال روی بازی Intergalactic است. بازی علمی-تخیلی Intergalactic: The Heretic Prophet سبک و سیاق خاص خود را دارد و آینده را با حس‌وحال دهه‌ی هشتاد میلادی درهم آمیخته است. این بازی، اولین مجموعه‌ی تازه‌ی ناتی داگ پس از لست آو آس محسوب می‌شود و «نیل دراکمن»، کارگردان و خالق سری لست آو آس، شخصا به‌عنوان نویسنده و کارگردان روی این پروژه کار می‌کند و این موضوع از داستان دینی که قرار است هسته‌ی Intergalactic باشد، کاملا پیداست.

چیز زیادی از Intergalactic نمی‌دانیم، جز اینکه احتمالا با یک بازی نیمه جهان‌باز طرف هستیم که عناصر نقش‌آفرینی بیش‌تری از پروژه‌های همیشگی ناتی داگ دارد و تمرکزش هم روی مبارزات بسیار بیشتر از گذشته است. احتمالا زودتر از ۲۰۲۷ شاهد عرضه‌ی Intergalactic نباشیم.

با این حال، خود نیل دراکمن شخصا گفته است که آن‌ها در ناتی داگ کنار این بازی مشغول توسعه‌ی یک بازی دیگر هم هستند. از سال‌ها پیش شنیده بودیم که ناتی داگ روی یک بازی نقش‌آفرینی فانتزی کار می‌کند؛ شایعه‌ای که هیچ وقت به حقیقت نپیوست. امیدواریم این بازی دوم که در ناتی داگ مشغول کار روی آن هستند، لست آو آس ۳ یا آنچارتد ۵ نباشد که دیدن مجموعه‌ای تازه که تلاش می‌کند دنیایی جدید خلق کند، همیشه جذاب‌تر است.

santa monica studioسانتا مونیکا استودیو

آخرین ساخته‌ی استودیوی سونی سانتا مونیکا به پایان سال ۲۰۲۲ بازمی‌گردد؛ طوری که نمی‌دانیم قدم بعدی این استودیو پس از موفقیت‌های آن‌ها با «گاد آو وار رگناروک»، چه از سمت بازی‌کننده‌ها و منتقدان و چه از نظر فروش، چه خواهد بود. سونی سانتا مونیکا یک سال پس از عرضه‌ی گاد آو وار رگناروک در پایان سال ۲۰۲۳ هم بسته‌ی الحاقی رایگان «والهالا» را برای این بازی عرضه کرد و از آن زمان تا به امروز، یک کلمه هم از این استودیو نشنیده‌ایم.

هیچ اطلاعات رسمی از پروژه‌ی بعدی سانتا مونیکا در اختیار نداریم، با این حال، می‌دانیم که کارگردان «گاد آو وار ۲» و «گاد آو وار ۲۰۱۸» یعنی «کوری بارلوگ» از زمان عرضه‌ی بازنگری گاد آو وار، مشغول کار روی یک بازی جدید بوده است.

اخیرا گزارشی غیر رسمی اما از منبعی معتبر شنیدیم که استودیوی سانتا مونیکا روی یک بازی بسیار بزرگ کار می‌کند که مجموعه‌ای جدید نیست و احتمالا یکی از مجموعه‌های قدیمی و رها شده‌ی سونی است.

به‌غیر از آن، سانتا مونیکا هم‌چنین مشغول کار روی یک بازی کوچک دوبعدی در دوران یونان مجموعه‌ی گاد آو وار است؛ اما نمی‌دانیم آیا آن‌ها خودشان این بازی را می‌سازند، یا از یک استودیوی دیگر همکاری می‌کنند.

insomniac gamesاینسامنیاک گیمز

به‌جرات می‌توانیم بگوییم که استودیوی بازی‌سازی اینسامنیاک بهترین استودیوی حال حاضر سونی است. آن‌ها برای عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ بازی Ratchet and Clank: Rift Apart را آماده کرده بودند، دو بازی «اسپایدرمن: مایلز مورالس» و «اسپایدرمن» را برای پلی‌استیشن ۵ آپدیت و عرضه و نهایتا هم با اسپایدرمن ۲ کار را تمام کردند. آخرین ساخته‌ی آن‌ها همین اسپایدرمن ۲ بوده است که در پایان سال ۲۰۲۳ عرضه شد. اگر جریان عرضه‌ی بازی‌های اینسامنیاک گیمز را ببینیم، کمی غافلگیر می‌شویم که چطور آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بازی جدیدی نداشته‌اند؛ موضوعی که شاید بتوان آن را در مشکلات اخیر این استودیو ریشه‌یابی کرد.

حتی موفقیت بالا و فروش شگفت‌انگیز اسپایدرمن ۲ هم نتوانست جلوی تعدیل نیروی گسترده از اینسامنیاک را در سال گذشته بگیرد. زمان زیادی از تعدیل نیرو در این استودیو نگذشته بود که هکرها اینسامنیاک گیمز را هک کردند و حجم زیادی داده را از آن‌ها به سرقت بردند. نتیجه‌ی این هک‌ها هم مشخص شدن بخشی از برنامه‌ی اینسامنیاک و دیدن نمونه‌های اولیه‌ی و ناقص بازی «ولورین» بود.

طی همین داده‌های به‌بیرون درز کرده متوجه شدیم که عرضه‌ی بازی ولورین برای سال ۲۰۲۶ یا بعد از آن برنامه‌ریزی شده است، اما ممکن است یک بازی مستقل و کوچکتر هم برای «ونوم» زودتر از ولورین عرضه شود؛ یک بازی که در حجم و اندازه نزدیک به مایلز مورالس است.

sucker punch studioساکر پانچ

استودیوی بازی‌سازی ساکر پانچ از زمان عرضه‌ی «گوست آو سوشیما» در سال ۲۰۲۰ سفت و سخت مشغول کار روی دنباله‌ی آن یعنی «گوست آو یوته‌ای» بوده است. عرضه‌ی گوست آو یوته‌ای برای مهرماه امسال در نظر گرفته شده و اخیرا هم در قالب برنامه‌ی همیشگی State of Play سونی شاهد نمایش طولانی گیم‌پلی آن بودیم. گوست آو یوته‌ای قرار است از همه نظر گیم‌پلی و دنیای بازی قبلی را گسترش دهد و تکاملی برای همه چیز گوست آو سوشیما محسوب شود.

می‌دانیم که ساکر پانچ قرار است پس از عرضه‌ی گوست آو یوته‌ای، در قالب یک آپدیت رایگان، بخش آنلاین چند نفره‌ای به این بازی اضافه کند. مطمئنا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که از همین حالا هم بروبچه‌های این استودیو ساخت بسته‌ی الحاقی داستانی بازی را هم آغاز کرده باشند.

چند وقت پیش از معتبرترین خبرنگار حوزه‌ی بازی شنیدیم که ساکر پانچ استودیویی است که همزمان روی بیش از یک پروژه کار نمی‌کند و آینده‌ی آن‌ها پس از گوست آو یوته‌ای کاملا نامشخص است.

guerilla gamesگوریلا گیمز

مجموعه‌ی «هورایزن» سونی، استودیوی گوریلا گیمز را به یکی از باارزش‌ترین استودیوهای آن‌ها تبدیل کرده است؛ طوری که حتی با گذشت دو سه سال از عرضه‌ی آخرین قسمت این سری بازی‌ها، مجموعه‌ی هورایزن در قالب یک بازی لگویی ادامه پیدا کرده و قرار است به‌زودی به یک فیلم سینمایی هم تبدیل شود. آخرین ساخته‌ی گوریلا گیمز به سال ۲۰۲۲ و عرضه‌ی «هورایزن فوربیدن وست» بازمی‌گردد. آن‌ها یک سال بعد بسته‌ی الحاقی Burning Shores را برای این بازی عرضه کردند و داستان آن را ادامه دادند. داستان هورایزن فوربیدن وست در پایان کاملا باز باقی می‌ماند و بازی برای یک پایان بزرگ زمینه‌سازی می‌کند. حتی اگر به بازه‌ی زمانی بین «هورایزن زیرو داون» و «هورایزن فوربیدن وست» نگاه کنیم، که پنج سال بود، تا عرضه‌ی قسمت سوم هورایزن هنوز حداقل دو سال دیگر زمان باقی مانده است.

در این میان، از گوشه‌وکنار شنیده‌ایم که گوریلا گیمز مشغول ساخت یک بازی آنلاین براساس هورایزن است. این بازی آنلاین از نظر داستانی ارتباطی با داستان مجموعه‌ی اصلی ندارد و حتی شخصیت‌های متفاوتی را هم در خود جای داده است. حتی یکی دو سال پیش ویدیویی از نسخه‌ای اولیه‌ی این بازی آنلاین به‌بیرون درز کرد و دیدیم که بازی از نظر هنری، بیشتر شبیه به فورتنایت است تا هورایزن. نمی‌دانیم که آیا سونی پس از لغو «کنکورد» و وضعیت نابه‌سامان «ماراتن»، بازی آنلاین هورایزن را هم لغو کرده است یا نه.

housemarqueهاوس‌مارک

استودیوی فنلاندی هاوس‌مارک مشخصا به‌بزرگی مابقی استودیوهای سونی نیست. با این حال، آن‌ها هم پس از عرضه‌ی سنگین‌ترین و صدالبته موفق‌ترین پروژه‌شان یعنی «ریترنال»، بودجه‌ی بسیار بیشتری برای بازی بعدی خود از سونی دریافت کرده‌اند. استودیوی هاوس‌مارک روی بازی «ساروس» کار می‌کند؛ یک بازی که از نظر روند کاملا دنباله‌روی جریان همان ریترنال است. قرار است ساروس هم یک بازی روگ‌لایک دیگر با تمرکز بر مبارزات سوم شخص سخت و چالش‌برانگیز باشد و عرضه‌ی بازی هم برای تابستان سال ۲۰۲۶ در نظر گرفته شده. هاوس‌مارک آن‌قدر بزرگ نیست که همزمان با ساروس پروژه‌ی دیگری هم در دست ساخت داشته باشد و فعلا نمی‌توان درباره‌ی آینده‌ی این استودیو پس از این بازی نظر داد.

haven studiosهیون استودیو

پیوستن استودیوی هیون به زیرمجموعه‌های سونی، از تصمیمات غریب و صددرصد اشتباه پلی‌استیشن بود؛ استودیویی تازه‌تاسیس، که چندان اطمینانی به نتیجه دادن پروژه‌اش هم نیست و مدیر استودیو هم طی یک دهه‌ی گذشته کاری جز تاسیس و تعطیلی استودیو نداشته است، چرا باید خیلی سریع از سمت سونی خریداری شود و به لیست استودیوهای پلی‌استیشن بپیوندد؟ «جید ریموند»، تهیه‌کننده‌ی سابق اساسینز کرید و اسپلینتر سل که در سال ۲۰۲۱ استودیوی هیون را تاسیس کرد، همین اوایل سال جاری از این استودیو جدا شد.

از همان زمان، کار روی یک بازی آنلاین چند نفره به‌نام Fairgame در استودیوی هیون جلو رفته، اما کسی تابه‌حال یک ثانیه گیم‌پلی از آن ندیده است. در نتیجه نمی‌دانیم که آیا بازه‌ی در نظر گرفته شده‌ی بهار ۲۰۲۶ برای Fairgame قرار است به حقیقت بپیوندند یا نه.

bend studioبند استودیو

استودیوی بند از زمان عرضه‌ی «دیز گان» در سال ۲۰۱۹ تا همین چند ماه پیش که یک ریمستر از همین بازی را روی پلی‌استیشن و کامپیوتر عرضه کرد، بی‌سروصدا مشغول کار روی پروژه‌ی بعدی خود بوده است. گفته شده که استودیوی بند هم زمان زیادی را روی یک بازی آنلاین لایو سرویس صرف کرده بود که ظاهرا ساخت آن هم لغو شده است. سونی هم چند ماه پیش حدود ۳۰ درصد استودیوی بند را اخراج و این استودیو را کوچک کرد.

طبق آنچه خود استودیوی بند گفته، آن‌ها مشغول کار روی یک بازی هستند که روی اساس سیستم‌های جهان‌باز دیز گان کار می‌کند، اما فعلا قصد رونمایی آن را ندارند. در همه حال می‌دانیم که دنباله‌ای برای دیز گان در کار نخواهد بود.

mediamoleculeمدیا مولکول

سازندگان مجموعه‌ی محبوب «بزرگ سیاره‌ی کوچک» یک دهه‌ی گذشته را صرف ساخت بازی «دریمز» کرد؛ یک بازی که بالاخره پس از مدت‌ها تست و آزمایش در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. با این حال، سونی سال گذشته تعدیل نیروی بزرگی در مدیا مولکول انجام داد و آن‌ها هم در نتیجه‌ی این اتفاق پشتیبانی از بازی دریمز را متوقف کردند.

آن‌طور که از سمت مدیران مدیا مولکول شنیده‌ایم، هدف فعلی آن‌ها این است که بازی دریمز را به یک پلتفرم درآمدزا تبدیل کنند که خودش هزینه‌های زنده نگه داشتنش را درمی‌آورد. احتمال اینکه پس از انجام این کار، سونی مدیا مولکول را کاملا تعطیل کند، دور از ذهن نیست.

team asobiتیم آسوبی

یکی از تازه‌ترین نام‌ها بین استودیوهای پلی‌استیشن، در واقعیت هم چندان یک استودیوی جدید نیست. جمعیت زیادی از اعضای «سونی ژاپن» سابق کنار هم آمدند و چند سال پیش استودیوی «آسوبی» (کلمه‌ای به معنای «بازی» در زبان ژاپنی) را تاسیس کردند؛ استودیویی که بهترین بازی سال گذشته از نظر بسیاری را عرضه کرد.

عرضه‌ی «آسترو بات» نقطه‌ی پایانی برای این بازی نبود و از همان زمان عرضه‌ی این بازی، تیم آسوبی آپدیت‌های متعددی را برای آن عرضه کرده است. نمی‌دانیم قدم بعدی چیست، اما کارگردن استرو بات و مدیر استودیوی تیم آسوبی بارها گفته است که آن‌ها در تمام پروژه‌های خود تلاش خواهند کرد تا همین حس خوب استرو بات را تکرار کنند.

بعید نیست تیم آسوبی بخواهد یک دنباله‌ی دیگر برای استرو بات بسازد، اما حتی ممکن است به‌جای این دنباله، تیم آسوبی توانایی خود در ساخت بازی‌های پلتفرمر را با زنده کردن یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های سونی یعنی «فرار میمونی» نشان دهد.

bluepoint gamesبلوپوینت گیمز

مهارت فنی و تکنولوژی استودیوی بلوپوینت گیمز حتی چند سر و گردن بالاتر از ناتی داگ قرار می‌گیرد و سونی استودیویی به این مستعدی را چند سال روی یک پروژه‌ی آنلاین و لایو سرویس نشانده بود. چند وقت پیش چند گزارش قوی شنیدیم مبنی بر اینکه پس از اتمام ساخت بازسازی «دیمنز سولز»، استودیوی بلوپوینت گیمز ساخت یکی از آن همه بازی آنلاین و لایو سرویس سونی را به‌دست گرفته بود؛ پروژه‌ای که قرار بود یک بازی آنلاین گاد آو وار باشد. با این حال، ساخت این بازی هم لغو می‌شود و در حال حاضر نمی‌دانیم آن‌ها روی چه چیزی کار می‌کنند.

مدیر استودیوی بلوپوینت گیمز بارها نسبت به علاقه‌شان برای ساخت یک بازی جدید گفته بود، چون آن‌ها بیش از یک دهه بود که مشغول کار روی ریمسترهایی مثل بازسازی متال گیر و سه‌گانه‌ی آنچارتد و سایه‌ی کلوسوس و نهایتا هم دیمنز سولز بودند. بازسازی‌هایی که بهتر و وفادارتر از آن‌ها وجود ندارد.

سونی نه‌تنها اجازه نداد استعدادهای داخل این استودیو بازی جدیدشان را بسازند، بلکه وقت و هزینه‌ی صدها نفر را در این استودیو صرف یک بازی آنلاین کرد تا نهایتا هم آن را لغو کند. مطمئنیم حال هیچ کس در این استودیو خوب نیست. امیدواریم تصمیم اشتباه بعدی سونی، تعطیلی این استودیو نباشد.

polyphone digitalپولیفونی دیجیتال

استودیوی بازی‌سازی پولیفونی دیجیتال سه دهه است که برای سونی «گرن توریسمو» می‌سازد و با اینکه آن‌ها بعضا هم تجربه‌های متفاوت دیگری مثل «امگا بوست» را در کارنامه دارند، اما با اطمینان می‌گوییم که قرار نیست در آینده‌ی نزدیک یا دور چیز دیگری از استودیوی پولیفونی دیجیتال جز گرن توریسمو ببینیم.

در حال حاضر استودیوی پولیفونی دیجیتال مشغول پشتیبانی و عرضه‌ی آپدیت‌های مختلف و متعدد برای گرن توریسمو ۷ است. می‌توانیم مطمئنا باشیم که آن‌ها هم‌چنین مشغول پایه‌ریزی فنی بازی بعدی گرن توریسمو باشند. از عرضه‌ی گرن توریسمو ۷ نزدیک به سه و نیم سال می‌گذرد، در نتیجه شاید زمان رونمایی شماره‌ی بعدی این سری نزدیک باشد.

san diego studioسن دیگو استودیو

استودیوی سن دیگو سونی بیش از دو دهه است که فقط و فقط بازی بیسبال می‌سازد. این استودیو تا به‌حال روی مجموعه‌ای به‌غیر از سری بزرگ MLB The Show کار نکرده است و با اینکه مدت‌هاست رقیبی مقابل خود نمی‌بیند، اما هر شماره بازی خود را بهتر و بزرگتر از شماره‌ی قبلی می‌کند؛ آن هم در جهش‌هایی بزرگ گه تجربه‌ی کلی بازی بیسبال آن‌ها را بسیار تغییر می‌دهد.

سن دیگو استودیو، اولین زیرمجموعه‌ی پلی‌استیشن بود که ساخته‌ی خود را به کنسول‌های رقیب یعنی ایکس‌باکس و نینتندو آورد؛ طوری که آن‌ها همچنین سابقه‌ای چند ساله در ساخت و انتشار بازی روی سخت‌افزارهای مختلف و هم‌چنین همکاری با ناشرهای دیگر برای انتشار بازی خود روی چند پلتفرم دارند؛ این موضوع می‌تواند سن دیگو استودیو را به استودیویی پشتیبان برای کمک به دیگر زیرمجموعه‌های پلی‌استیشن کند تا آن‌ها هم بتوانند سریعتر و بهتر بازی‌های خود را روی دیگر کنسول‌ها یا فروشگاه‌ها عرضه کنند.

اوایل امسال شماره‌ی اخیر MLB The Show عرضه شد و احتمالا تا بهار سال بعد، درباره‌ی بازی بعدیشان نشنویم.

firespriteفایراسپرایت

سونی استودیوی بازی‌سازی فایراسپرایت را برای ساخت بازی‌های واقعیت مجازی تصاحب کرد. با این حال، پلی‌استیشن وی‌آر ۲ اصلا جریانی که سونی برایش پیش‌بینی کرده بود را طی نکرده است. فروش این هدست واقعیت مجازی آن‌طور که باید خوب نبوده و تصور می‌کنیم این موضوع روی آینده‌ی فایراسپرایت هم تاثیر بزرگی بگذارد. آخرین ساخته‌ی استودیوی فایراسپرایت بازی Horizon Call of the Mountain برای پلی‌استیشن وی‌آر ۲ بود، اما احتمالا بازی بعدی قید واقعیت مجازی را بزند.

چند وقت پیش گزارشی از منبعی معتبر شنیدیم که می‌گفت سونی برای مدتی طولانی استودیوی فایراسپرایت را روی ساخت یک بازی آنلاین و سرویس-محور در مجموعه‌ی «توییستد متال» نشانده بود، اما ساخت این بازی حال لغو شده است. اخبار غیررسمی می‌گویند که استودیوی فایراسپرایت در حال کار روی یک بازی دیگر با اسم رمز «پروژه‌ی هارت‌بریک» است؛ یک بازی که ممکن است در ژانر اکشن اول شخص ساخته شده باشد.

teamlfgتیم ال‌اف‌جی

تیم ال‌اف‌جی (teamLFG) از استودیوهای تازه‌تاسیس سونی است؛ استودیویی که توسط تعدادی از اعضای بانجی راه‌اندازی شده. در واقع، بانجی که از آن‌ها در این مطلب نام نبردیم، چون هنوز یکی از استودیوهای پلی‌استیشن محسوب نمی‌شوند و فعلا استقلال خود را حفظ کرده‌اند، گروهی کوچک در داخل استودیو تشکیل می‌دهد تا یک بازی آنلاین تیمی جدید بسازند. سونی ظاهرا از پروژه‌ی آن‌ها خوشش می‌آید و به آن‌ها می‌گوید که از بانجی جدا شوند و استودیوی کوچکی برای محقق کردن پروژه‌شان بزنند.

این بازی جدید که تیم ال‌اف‌جی می‌سازد، یک بازی مبارزه‌ای تیمی است که با الهام از بازی‌های ژانر موبا، بازی‌های سکوبازیی مثل اسمش، بازی‌های شبیه‌سازی و هم‌چنین «بازی‌های غورباقه‌ای» ساخته شده است. اینکه «بازی غورباقه‌ای» چیست را احتمالا زمانی می‌فهمیم که این ساخته‌ی جدید آن‌ها را ببینیم، اما تصور می‌کنیم منظورشان این است که در بازی آن‌ها جهش زیاد می‌کنیم. نکته‌ی دیگری که درباره‌ی این پروژه می‌دانیم، این است که بازی سبک هنری کمیک و یک دنیای بامزه و کمدی دارد.

ساخت بازی تیم ال‌اف‌جی تازه شروع شده و احتمالا تا چند سال بعد درباره‌ی آن نشنویم.

darkoutlawgamesدارک آوت‌لاو گیمز

استودیوی دارک آوت‌لاو گیمز (Dark Outlaw Games) هم تاسیسش به همین امسال بازمی‌گردد. این استودیو توسط یکی از اعضای کلیدی خلق سری کال آو دیوتی یعنی «جیسون بلاندل» تاسیس شده و با توجه به همین نکته می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که احتمالا می‌خواهند یک اکشن اول شخص چند نفره بسازند. با تمام این اوصاف، استودیو به‌شدت تازه تاسیس شده و مثل همان استودیوی هیون که بالاتر از آن‌ها یاد کردیم، نمی‌دانیم چرا سونی باید از همان ابتدا روی گسترش چنین استودیویی هزینه کند، وقتی آینده‌اش ممکن است تفاوت زیادی با آنچه در انتظار Fairgame است و سر «کنکورد» و سازندگانش آمد، نداشته باشد.

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

نوشته تمام بازی‌هایی که استودیوهای پلی‌استیشن در دست ساخت دارند (تابستان ۱۴۰۴) اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

Sina Farahi

برچسب ها:
digikala

دیجی کالا

digikala
دیجی‌کالا مگ - منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌های تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی.
مشاهده همه پست ها

0 نظرات

ارسال نظرات