در اینجا با ۵ خودرو تویوتا آشنا میشویم که در اصل سوزوکی هستند. این خودروها تحت برند تویوتا به فروش میرسند، اما در حقیقت بر پلتفرم سوزوکی ساخته شدهاند.
طی چندین دهه، مهندسی برند بخشی از صنعت خودرو بوده است و این شیوه هم خودروهای عالی و هم فاجعهبار را به وجود آورده است. شما احتمالاً با خودروهای تغییر برند یافته بازار آمریکا مانند پونتیاک GTO مدل 2004 (هالدنی که برندش تغییر کرده بود) یا شورولت نووا نسل پنجم، که یک تویوتا کرولا اسپرینتر با برند شورولت بود، آشنا هستید. اما این رویه به بازارهای سراسر جهان گسترش یافته و همکاری تویوتا با سوزوکی تنها یک نمونه از فراگیر بودن آن است.
تویوتا و سوزوکی ابتدا در سال 2016 همکاری خود را آغاز کردند و در سال 2019 دو شرکت اتحاد سرمایهگذاری خود را اعلام نمودند. این اتحاد بدین معنا بود که دو شرکت فناوری و خودروهای خود را به اشتراک میگذاشتند، به این صورت که تویوتا سیستم هیبریدی و خودروهای هیبریدی خود را به سوزوکی میداد و این خودروساز کوچکتر نیز در مقابل، موتورها و خودروهای تولیدی خود را در اختیار تویوتا قرار میداد، که این خودروها آماده برای هرگونه عملیات مهندسی برند بودند که تویوتا ممکن بود بخواهد انجام دهد.
نگاهی به ۵ خودرو تویوتا که در واقع سوزوکی هستند
خودروهایی که در زیر میآیند، همگی توسط شرکت تابعه هندی سوزوکی، یعنی ماروتی سوزوکی، تهیه میشوند. بسیاری از این سوزوکیهای با برند تویوتا، برای بازار آمریکا نیستند. در عوض، این خودروها عمدتاً در هند و بازارهای بینالمللی مانند آفریقای جنوبی حضور دارند. برخی از این نامها ممکن است برای کسانی که محصولات تویوتا خارج از آمریکا را با دقت پیگیری میکنند، آشنا باشند، اما خود خودروها احتمالاً ناآشنا خواهند بود.
تویوتا گلانزا و استارلت
یکی از نخستین ثمرات همکاری تویوتا-سوزوکی، خودرو تویوتا گلانزا بود. این نسخه با برند تغییر یافته از ماروتی سوزوکی بالنو که در سال 2019 معرفی شد، یک هاچبک لوکس و کامپکت بود که نخستین بار در سال 2015 وارد بازار هند شده بود. در زمان عرضه، بالنو با یک موتور بنزینی 1.2 لیتری با توان 83 اسب بخار یا یک موتور دیزلی 1.3 لیتری با توان 74 اسب بخار ارائه میشد. با این حال، تا زمان عرضه گلانزا توسط تویوتا، سوزوکی بالنو را بازطراحی کرده و مجموعهی موتورهای آن را تغییر داده بود و موتور دیزلی را با یک موتور هیبریدی 1.2 لیتری جایگزین کرده بود.
تویوتا تصمیم گرفت تغییرات زیادی در بالنو ایجاد نکند و تمامی ویژگیهای طراحی داخلی و خارجی را حفظ کرد. موتورها نیز همانطور که انتظار میرفت، یکسان بودند و خریداران میتوانستند از میان همان موتورهای بنزینی و هیبریدی 1.2 لیتری موجود در نسخه اصلی سوزوکی، یکی را انتخاب کنند. تفاوت اصلی در سطوح تریم بود. بالنو چهار سطح تریم مجزا داشت، در حالی که نسخه تویوتا با دو تریم عرضه میشد. با این حال، این وضعیت در سال 2025 تغییر کرده است، زیرا گلانزا اکنون چهار سطح تریم کامل E، S، G و V دارد که دو مورد از آنها نیز با موتور هیبریدی قابل دسترسی هستند.
- تویوتا bZ3x به ناوگان تاکسیهای الکتریکی دات وان اضافه میشود
- هاچبک هیبریدی تویوتا آکوا 2025 با طراحی شبیه به پریوس معرفی شد
- امپراتوری خودرویی تویوتا؛ تمام این برندها متعلق به غول ژاپنی هستند
- 10 پیکاپ آمریکایی که از تویوتا تاکوما قابل اعتمادترند
سوزوکی بالنو در آفریقای جنوبی، که مجهز به موتور 1.4 لیتری بود، نیز برند تویوتا را دریافت کرد. اما به جای نامیدن آن به گلانزا، تویوتا نام استارلت را برای آن برگزید و نامی با سابقه طولانی در هاچبکها را زنده کرد که در واقع یک دوره کوتاه و کمشناخته شده در آمریکا نیز حضور داشت.
تویوتا ویتز
با وجود اینکه تویوتا ویتز نیز یک ماروتی سوزوکی ساخت هند است، در هند عرضه نمیشود. در عوض، این یک مدل مقرونبهصرفه برای بازارهای آفریقا است که در رده پایینتر از استارلت قرار میگیرد و جایگزین تویوتا آگیا مبتنی بر دایهاتسو میشود که از سال 2020 در آفریقای جنوبی موجود بود.
خودرو ویتز، که در سال 2023 عرضه شد، نسخه تویوتا از سوزوکی سلریو بازار هند است، که نسل سوم آن در سال 2021 در هند معرفی شد و سپس در سالهای بعد به سایر بازارهای در حال توسعه راه یافت. ویتز مانند برادر بزرگتر خود، استارلت/گلانزا، یک هاچبک کوچک با یک موتور بنزینی 1.0 لیتری حتی کوچکتر در زیر کاپوت است که قادر به تولید 65 اسب بخار و 8.9 نیوتنمتر گشتاور است. سوزوکی اصلی به رانندگان گزینه گیربکس پنج سرعته دستی خودکار (AMT) را ارائه میدهد، نوعی گیربکس که به ندرت در آمریکا دیده میشود. ویتز این گزینه را در تریم گرانتر XR خود حفظ کرده است.
تریم XR مذکور همچنین برخی از امکانات رفاهی مانند رینگهای لوکس و اندروید اتو و اپل کارپلی را ارائه میدهد، اما ویتز در غیر این صورت یک پیشنهاد بسیار ساده و ابتدایی است. در تریم XR فناوریهای پیشرفته کمک به راننده یا امکانات لوکس زیادی وجود ندارد و حتی ویتز پایه که غیر XR است، برخی از امکاناتی که ما آنها را بدیهی میدانیم، مانند پنجرههای برقی، را نیز ندارد.
تویوتا اربن کروزر
نه سوزوکی و نه تویوتا، هیچکدام واقعاً برندهای اصلی در حوزه خودرو الکتریکی نیستند. تا همین اواخر، تویوتا فقط bZ4X را ارائه میکرد و سوزوکی حتی یک خودروی الکتریکی در مجموعه خود نداشت. اما این وضعیت در سال 2024 تغییر کرد، زمانی که دو شرکت اعلام کردند سوزوکی یک شاسیبلند الکتریکی برای تویوتا در تأسیسات خود در هند خواهد ساخت. سوزوکی مدت کوتاهی پس از آن شاسیبلند الکتریکی خود را رونمایی کرد و e ویتارا را در نوامبر 2024 معرفی نمود. تویوتا نیز به سرعت از آن تبعیت کرد و نسخه خود از این خودرو را که اربن کروزر نام داشت، در دسامبر همان سال به نمایش گذاشت.
برخلاف اغلب همکاریهای دیگر تویوتا-سوزوکی، اربن کروزر فقط یک سوزوکی با برند متفاوت نیست. با وجود اینکه از همان پلتفرم و گزینههای پیشرانه سوزوکی استفاده میکند، تویوتا حداقل تصمیم گرفت ظاهر این شاسیبلند الکتریکی کوچک خود را کمی متفاوت از محصول سوزوکی طراحی کند. نمای جلویی به طور قابل توجهی متمایز است، به طوری که تویوتا در مقایسه با چراغها و تزیینات زاویهدارتر سوزوکی، ظاهری کمی محدودتر را انتخاب کرده است.
اربن کروزر یکی از شش خودروی الکتریکی است که تویوتا قصد دارد تا پایان سال 2026 در اروپا عرضه کند، هرچند هنوز هیچ خبری از چهار مدل دیگر به گوش نرسیده است. خریداران در ازای پولی که پرداخت میکنند، خودرویی با تجهیزات مناسب دریافت خواهند کرد. اربن کروزر در پاییز 2025 به بازارهای اروپا خواهد رسید.
تویوتا رومیون
مدلهای با برند تغییر یافته تویوتا برای آفریقای جنوبی، طیف وسیعی از خودروها را پوشش میدهند، از کامپکتها مانند استارلت و ویاز تا مدلهای بزرگتر و خانوادگی مانند تویوتا رومیون. رومیون یک خودروی هفت نفره است که تویوتا نخستین بار در سال 2021 آن را بر پایه سوزوکی ارتیگا، که چند سال پیشتر در سال 2019 در آفریقای جنوبی عرضه شده بود، روانه بازار کرد.
رومیون در زمان عرضه خود در رده پایینترین خودروهای هفت نفره بازار آفریقای جنوبی تویوتا قرار گرفت و تجربه استفادهای حتی ارزانتر از آوانزا که زمانی عنوان مقرونبهصرفه را در اختیار داشت، ارائه میداد. رومیون با یک موتور 1.5 لیتری با توان 103 اسب بخار و پنج سطح تریم در دسترس بود، که همگی با قیمتهایی به طور قابل توجهی بالاتر از ارتیگا معادل سوزوکی بودند. رومیون موفقیت نسبی در آفریقای جنوبی داشته است و تویوتا تصمیم گرفت سال بعد فروش این خودروی هفت نفره را در مصر نیز آغاز کند.
سال 2022 همچنین شاهد عرضه نسخه بهروزرسانی شده ارتیگا توسط سوزوکی برای بازار آفریقای جنوبی بود. ارتیگا جدید بالاترین تریم را حذف و تریمهای باقیمانده را با تجهیزات استاندارد بیشتری ارتقا داد، اما به جز این، همان خودروی قبلی بود. تویوتا در سال 2023 از آن تبعیت کرد، به طوری که رومیون بازطراحی شده آن نمای جلویی کمی متفاوت از نسخه اصلی سوزوکی را انتخاب کرد. این رومیون بازسازی شده نیز در سال 2023 در بازار هند عرضه شد، برخلاف ویتز که تاکنون فقط در آفریقا باقی مانده است.
تویوتا بلتا
تویوتا به استفاده مجدد از نامهای مدلهای خود برای خودروهای کاملاً متفاوت علاقه دارد. در ژاپن، تویوتا بلتا یک سدان کامپکت در اوایل دهه 2000 بود که در بازارهای دیگر با نامهای یاریس یا ویوس نیز شناخته میشد. از سال 2021، نام بلتا برای یک سدان در بازارهای خاورمیانه و آفریقا احیا شد که به جز تعداد درها، ارتباط کمی با نسخه اصلی داشت.
بلتا 2021 بر پایه سیاز، یک سدان سایز متوسط با رده بالاتر بود که ماروتی سوزوکی نخستین بار در سال 2014 آن را معرفی و در سال 2018 آن را بازطراحی کرد. تا زمانی که تویوتا سیاز را به دست آورد، این خودرو با یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری با توان 105 اسب بخار کار میکرد و هیچ اثری از هیبریدی بودن در آن نبود. بلتا از داخل و خارج یکسان بود و برندهای آن تنها وجه تمایز واقعی بودند.
برخلاف دیگر خودرو های سوزوکی که تویوتا برای بازار آفریقا برند آنها را تغییر داده، به نظر نمیرسد این مدل به آفریقای جنوبی راه یافته باشد، احتمالاً به دلیل حضور تویوتا کرولا کوئست که در آفریقای جنوبی تولید میشود. تویوتا همچنین به نظر میرسد تصمیم گرفته است بلتا را به هند نیاورد، با وجود اینکه بیانیه مطبوعاتی اولیه سوزوکی اعلام کرده بود که سیاز را برای تلاشهای تویوتا در هند عرضه خواهد کرد. شایعاتی وجود داشت، اما به نظر نمیرسد به واقعیت پیوسته باشند. در عوض، تویوتا عمدتاً آن را در کشورهای آفریقایی دیگر مانند اوگاندا و کنیا به بازار عرضه کرد.
ماروتی سوزوکی ساخت سیاز را در آوریل 2025 متوقف کرد و ما انتظار داریم که بلتا نیز از آن پیروی کرده باشد. با این حال، تعجب نخواهیم کرد اگر تویوتا در نهایت برند سوزوکی دیگری را با نام بلتا تغییر دهد.
0 نظرات