هفته ی گذشته، ایلان ماسک این ایده را مطرح کرده بود که حساب های تعلیق شده ی توییتر مجدداً فعال شوند. بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از افرادی که در نظرسنجی ماسک شرکت کردند (معادل ۷۲٫۴ درصد از کل شرکت کنندگان) با این ایده موافقت کردند. ماسک در واکنش به موافقت کاربران اعلام کرد که بازگشت حساب های تعلیق شده به زودی شروع می شود.
نشریه ی پلتفرمر به نقل از منابع آگاه می نویسد کارکنان توییتر ازطریق توییت های ایلان ماسک متوجه «عفو عمومی» حساب های افراد خاطی شده اند. ظاهراً حتی کارکنان توییتر نیز نمی دانسته اند که عفو عمومی ماسک مشمول حال کدام حساب ها می شود؛ اما مدت کوتاهی پس از نظرسنجی، به فرمان ماسک فرایند خارج کردن حساب های کاربری از حالت تعلیق را شروع کرده اند.
پلتفرمر ادعا می کند تاکنون تقریباً ۶۲٬۰۰۰ حساب کاربری توییتر با بیش از ۱۰٬۰۰۰ دنبال کننده به این پلتفرم برگشته اند. یکی از این حساب های کاربری بیش از پنج میلیون دنبال کننده دارد و ۷۵ حساب نیز بیش از یک میلیون دنبال کننده دارند. هویت این حساب ها فعلاً مشخص نشده است. پلتفرمر می گوید کارکنان توییتر از این اتفاق به عنوان «بینگ بنگ» یاد می کنند.
به گفته ی برخی از کارکنان فعلی توییتر که نخواسته اند نامشان فاش شود، بازگشت حساب های تعلیق شده در دورانی که شبکه ی اجتماعی متن محور در حال از دست دادن نیروهای مستعد است، احتمالاً به افزایش بی ثباتی منجر می شود. توییتر برای بازگردانی هر حساب کاربری باید نموداری اجتماعی را بازسازی و داده های مربوط به دنبال کنند ه ها و دنبال شده های هر حساب را فعال کند. درباره ی حسابی نظیر حساب رئیس جمهور سابق آمریکا با ۸۸ میلیون دنبال کننده، توییتر باید «میلیون ها فهرست» را به روزرسانی و حفظ کند.
بازگردانی گسترده ی حساب های تعلیق شده در هفته ای انجام می گیرد که نسخه ی جدید سرویس اشتراکی توییتر از راه می رسد. این نسخه ی اشتراکی که به دلیل جعل هویت افراد معروف از دسترس خارج شد، دریافت تیک آبی را با پرداخت ۸ دلار در ماه ممکن می کند. به ادعای پلتفرمر، سندی داخلی که برای نمایش به کارکنان بخش فروش طراحی شده، برخلاف گزارش ها ادعا می کند که میزان جعل هویت «به شدت نادر» بوده است.
در بخشی از سند توییتر، آمده است که جعل هویت پیش بینی شده بود و این شبکه ی اجتماعی به طور هدفمند در حال سازگاری با شرایط جدید است تا از این اتفاق جلوگیری کند. با وجود وعده های توییتر، شرکت های تبلیغاتی همچنان تا حد زیادی از همکاری با این شبکه ی اجتماعی خودداری می کنند. گزارش فایننشال تایمز ادعا می کند ایلان ماسک شماری از مدیران عامل شرکت ها را به دلیل رهاکردن توییتر سرزنش کرده است.
جدیدترین نمونه ی توقف تبلیغ را اپل انجام داده و ظاهراً ضربه ی جبران ناپذیری به کسب و کار توییتر زده است. گزارش واشینگتن پست نشان می دهد اپل در فصل اول سال جاری میلادی بیشتر از تمامی مشتریان دیگر توییتر، تبلیغات این شبکه ی اجتماعی را خریده است. اپل با پرداخت ۴۸ میلیون به توییتر، ۴ درصد از کل درآمد فصلی این شبکه ی اجتماعی را ثبت کرد. ایلان ماسک می گوید اپل تا حد زیادی تبلیغ در توییتر را متوقف کرده است؛ به همین دلیل، از آزادی بیان در آمریکا متنفر است. افزون براین، ماسک مدیرعامل اپل را در توییتر منشن کرد تا از او توضیح بخواهد.
احتمال اینکه فردی در جایگاه تیم کوک به سخنان ایلان ماسک پاسخ دهد، بسیار کم است. هم زمان با سکوت تیم کوک، ایلان ماسک در توییت دیگری گفت اپل بدون ارائه ی دلیل واضح تهدید کرده است که خدمت دهی به توییتر را در اپ استور متوقف می کند. دراین میان، ماسک نیز از اپل به دلیل کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور انتقاد کرده است.
0 نظرات