عروسک لبوبو، این فیگورهای جذاب کلکسیونی، به فروشی خیرهکننده بیش از 800 میلیارد تومان در بازار ایران دست یافتهاند؛ اما داستان واردات و توزیع آنها فراتر از ارقام رسمی است.
تب و تاب جمعآوری فیگورهای فانتزی و به خصوص لبوبو، مدتهاست که در میان جوانان و حتی بزرگسالان ایرانی فراگیر شده است. این پدیدهی جهانی که با مفهوم «جعبههای شانسی» (Blind Box) گره خورده، ابعاد اقتصادی عجیبی در کشورمان پیدا کرده است. از تفاوت فاحش آمار گمرک با میزان فروش، تا نقش پررنگ واردات غیررسمی، این عروسک داستانی شنیدنی دارد.
میلیاردها تومان گردش مالی؛ ابعاد پنهان محبوبیت عروسک لبوبو
برآوردهای بازار نشان میدهد گردش مالی عروسک لبوبو در ایران به رقمی حیرتانگیز، یعنی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان، رسیده است. این در حالی است که طبق آمار رسمی گمرک، در نیمه اول سال ۱۴۰۲ تنها ۱.۴ میلیون دلار (معادل حدود ۷۳ میلیارد تومان) از این فیگورهای فانتزی با نام تجاری Pop Mart (پاپمارت) و سری Labubu (لابوبو) به کشور وارد شده است. این تفاوت فاحش، خود گویای فعالیت گسترده بازار سیاه و واردات غیرقانونی این محصولات است.
قیمت فروش هر یک از این عروسکها در بازار ایران بین ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان متغیر است؛ رقمی که در مقایسه با قیمت جهانی ۱۰ تا ۱۵ دلاری، اختلاف قابل توجهی را نشان میدهد. این اختلاف قیمت، سود بالای واسطهها و قاچاقچیان را توجیه میکند و سبب میشود تا با فروش تقریبی ۲ میلیون عروسک در کشور، حجم کلی بازار به ۸۰۰ میلیارد تومان برسد.
چرا عروسک لبوبو تا این حد محبوب شد؟
عروسک لبوبو یا همان The Monsters، فیگورهای کوچک و جذابی هستند که عموماً در قالب جعبههای شانسی به فروش میرسند. هیجان ناشی از عدم اطلاع از محتوای درون جعبه تا لحظه گشایش، به همراه طراحی خاص، حالتهای متنوع و تولید نسخههای محدود و کمیاب، از دلایل اصلی جذابیت این محصولات برای کلکسیونرها و علاقهمندان به آرت تویز به شمار میرود.
وان نینگ (Wang Ning) بنیانگذار شرکت Pop Mart در سال ۲۰۱۰، با ایدهی خلق فیگورهای هنری کلکسیونی، توانست به سرعت این شرکت را به یک دیزنی چینی تبدیل کند. موفقیت Pop Mart و لبوبو، نشاندهنده رشد چشمگیر صنعت سرگرمی و اسباببازیهای هنری در سطح جهانی و به خصوص در آسیاست که اکنون دامنه نفوذ آن به ایران نیز رسیده است.
0 نظرات