شرکت هرمس خودرو در تحویل کیا K5 وارداتی به خریداران خلف وعده کرده و نسخه کم آپشن را به جای نسخه فول آپشن فروخته است.
واردات سدان کیا K5 توسط شرکت هرمس خودرو با وعدههایی مبنی بر عرضه نسخههای فول آپشن و سطح بالای این محصول صورت پذیرفته بود که این امر انتظارات بالایی را در میان خریداران ایجاد کرد، اما در مرحله نهایی تحویل مشخص شد که نسخههای وارد شده در واقع از کمآپشنترین تیپهای موجود در خط تولید این سدان هستند که این موضوع منجر به بروز نارضایتی شدید در میان ثبتنامکنندگان شده است و عملاً محتوای بروشورهای تبلیغاتی شرکت واردکننده را زیر سؤال میبرد. اما تفاوت آپشن نسخههای وارداتی با موارد وعده داده شده در کاتالوگ این خودرو چیست؟
آپشنهای حذفشده در کیا K5 وارداتی هرمس خودرو
بر خلاف وعدههایی که انتظار عرضه نسخه کامل و سطح بالای سدان کیا K5 را ایجاد کرده بود، محمولههای وارداتی از نظر فنی و رفاهی دچار کاستیهای فاحشی هستند که عملاً بسیاری از امکانات حیاتی یک خودرو وارداتی مدرن را حذف کردهاند. فهرست بلندبالای آپشنهای حذفشده در کیا اپتیماهای تحویلی شامل موارد کلیدی میشود که از جمله برجستهترین آنها میتوان به حذف کامل سقف پانورامای تمامقد اشاره کرد که به جای آن، تنها یک سانروف ساده و کوچکتر نصب شده است. در بخش ایمنی و رانندگی، فقدان سیستمهای حیاتی مانند رادار نقطه کور و سیستم نور بالای اتوماتیک به چشم میخورد. همچنین، کروز کنترل تطبیقی از این نسخهها حذف شده و عملاً سیستم کروز کنترل به یک مدل ساده تنزل یافته است.
- هرمس خودرو عرضه خودروهای وارداتی کیا و هیوندای را آغاز کرد
- آئودی A3 لانگ مدل 2025 از گمرک ترخیص شد
- تویوتا هایلندر وارداتی با قیمت 14 میلیارد تومان به بازار آزاد آمد
در حوزه تجهیزات رفاهی نیز این کاستیها ادامه یافته و سیستم صوتی استاندارد و سادهتر جایگزین سیستم صوتی پریمیوم JBL شده است. همچنین، رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی تراشخورده و طرح اسپرت که جذابیت ظاهری اپتیما را دوچندان میکردند، با نمونههایی سادهتر تعویض شدهاند.
نکته نگرانکننده دیگر، اقدام شرکت واردکننده به نصب داخلی و غیراستاندارد برخی تجهیزات جانبی است که بهعنوان جایگزین آپشنهای کارخانهای به مشتری عرضه شدهاند. بر اساس گزارشها این تغییرات و تجهیزات پس از تولید و خارج از خطوط مونتاژ رسمی کیا نصب شدهاند و فاقد تأییدیههای فنی رسمی از سوی شرکت سازنده اصلی هستند.
ثبت غیرقانونی آپشنهای افترمارکت
این رویه در مورد کیا اسپورتیج نیز سابقه داشته است؛ جایی که اختلاف قیمت بیش از یک میلیارد تومانی میان اسپورتیجهای عرضه شده توسط هرمس خودرو و نسخههای مشابه وارداتی سایر شرکتها مشاهده شد. اگرچه این اختلاف در ظاهر به متغیرهای اقتصادی همچون فرمول تعرفه واردات و نرخ ارز نیمایی نسبت داده میشد، اما بررسیهای دقیقتر نشان داد که اصلیترین دلیل این افزایش غیرمنطقی قیمت، ثبت اشتباه و غیرقانونی تجهیزات جانبی غیرکارخانهای مانند افزودن صندوق عقب برقی و دوربین ۳۶۰ درجه به صورت افترمارکت بهعنوان آپشنهای رسمی و استاندارد در فهرست قیمتگذاری ارسالی به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بوده است.
این اقدام منجر به بالارفتن غیرواقعی قیمت نهایی خودرو در محمولههای هرمس شد و موجی از اعتراض و خشم مشتریان را در پی داشت و اکنون، تکرار این شیوههای عرضه در مورد کیا K5 و اپتیما، نشان از الگوی رفتاری مشخصی در این شرکت واردکننده دارد که مستقیماً اعتماد عمومی و حقوق مصرفکنندگان را خدشهدار میسازد.
تیپ کمآپشن K5 گرانتر از فولآپشن عرضه میشود
در مقایسه قیمتهای پایه جهانی، کیا اسپورتیج GT Line که معمولاً به دلیل سطح بالای تجهیزات و ظاهر اسپرت در رده قیمتی بالاتری قرار میگیرد، در بازار چین با قیمتی حدود ۲۹,۵۰۰ دلار عرضه میشود. این در حالی است که نسخه وارداتی کیا K5 که هرمس خودرو آن را با عنوان K5 Turbo Deluxe معرفی کرده است، دارای قیمت پایهای در حدود ۲۳,۹۰۰ دلار در بازارهای مشابه جهانی است که بخش عمدهای از تجهیزات اصلی نسخه فول آپشن را حذف کرده است.
با وجود این اختلاف قیمت و تفاوت فاحش در سطح تجهیزات جهانی، هرمس خودرو در اسناد فروش خود قیمت نهایی کیا اسپورتیج را 4 میلیارد و 900 میلیون تومان و بهای کیا K5 توربو را 3 میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام کرده است. این ارقام نه تنها نسبت به ارزش واقعی دلاری این محصولات در بازارهای بینالمللی توجیه ناپذیر هستند، بلکه در مورد K5 حتی از قیمت تعیین شده برای نسخه فولآپشن توسط شرکت رقیب یعنی برساوش که 3 میلیارد و 49 میلیون تومان اعلام شده بود نیز بالاتر است. این مغایرت قیمتی، به خصوص در مورد کیا K5، نشان میدهد که نسخههای Deluxe چینی که در واقع تیپهای سطح پایینتر این سدان محسوب میشوند و فاقد بسیاری از امکانات حیاتی هستند، با قیمتی معادل یا حتی بیشتر از نسخههای فول آپشن واقعی در بازار به فروش میرسند.
- قیمت نهایی هیوندای توسان توربو هرمس خودرو اعلام شد
- آذریوردسال به جمع واردکنندگان خودروهای تویوتا و کیا پیوست
- هیوندای موفاسا توسط هرمس خودرو به ایران رسید؛ مشخصات کراس اوور جدید
اگرچه قیمتگذاری نهایی خودروهای وارداتی تحت نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انجام میشود، اما بررسیها نشان میدهد که قیمت اعلامی ۳.۱ میلیارد تومانی برای کیا K5 Deluxe، حتی با لحاظ کردن تمامی هزینههای رسمی، همچنان غیرمنطقی است. با فرض ثابت ماندن فرمول قیمتگذاری فعلی سازمان حمایت، پیشبینی میشود بهای نهایی کیا K5 Deluxe عرضهشده توسط هرمس در محدودهای بین ۳.۱۵ تا ۳.۲ میلیارد تومان تثبیت شود. این در حالی است که با در نظر گرفتن تعرفههای مصوب و نرخ ارز نیما، ارزش واقعی این مدلهای کمآپشن نباید بیش از ۳ میلیارد تومان باشد.
0 نظرات