در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

فورد تراکس F-Line E معرفی شد؛ اولین کامیون برقی فورد با برد 300 کیلومتر

شرکت فورد تراکس به صورت رسمی از نخستین کامیون کشنده برقی خود در دو کلاس وزنی ۱۹ و ۲۶ تن با عنوان F-Line E رونمایی کرد. فورد تراکس با معرفی رسمی نخستین کامیون کاملاً برقی خود با نام F‑Line E، فصل تازه‌ای را در الکتریکی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین آغاز کرده است. این محصول که نخستین گام ...

شرکت فورد تراکس به صورت رسمی از نخستین کامیون کشنده برقی خود در دو کلاس وزنی ۱۹ و ۲۶ تن با عنوان F-Line E رونمایی کرد.

فورد تراکس با معرفی رسمی نخستین کامیون کاملاً برقی خود با نام F‑Line E، فصل تازه‌ای را در الکتریکی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین آغاز کرده است. این محصول که نخستین گام جدی فورد در ورود به بخش کامیون‌های سنگین برقی اروپاست، قرار است از سال ۲۰۲۶ در بازارهای اصلی اروپا به‌صورت تجاری عرضه شود.

F‑Line E در دو نسخه با کلاس وزنی ۱۹ و ۲۶ تن طراحی شده تا نیازهای متفاوت بخش لجستیک شهری و برون‌شهری را پوشش دهد. در نسخه سبک‌تر تمرکز بر تحرک بالا، شعاع عملکرد وسیع‌تر و مصرف انرژی کمتر است، و نسخه سنگین‌تر برای حمل بارهای صنعتی و مسیرهای طولانی بین‌شهری تجهیز شده است. در این بخش از اخبار خودرو به بررسی مشخصات کامیون برقی فورد تراکس F-Line E می‌پردازیم.

رونمایی رسمی کامیون برقی فورد F-Line E در فرانسه

در جریان برگزاری نمایشگاه معتبر سولوترانس در شهر لیون فرانسه که از ۲۷ آبان تا ۱ آذر ۱۴۰۴ (۱۸ تا ۲۲ نوامبر ۲۰۲۵) برگزار شد، شرکت فورد تراکس (Ford Trucks) رسماً از کامیون تمام‌برقی جدید خود با نام F‑Line E رونمایی کرد.. در غرفه‌ فورد تراکس، نسخه ۲۶ تنی با کاربری یخچال‌دار از F‑Line E در مرکز توجه بازدیدکنندگان قرار داشت. برخلاف بسیاری از نمایشگاه‌های دیگر، شرکت آمریکایی امکان رانندگی آزمایشی این کامیون را برای عموم فراهم کرد تا از نزدیک عملکرد، سکوت حرکتی و قدرت سیستم محرکه برقی آن را تجربه کنند.

کامیون F‑Line E نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه در شرکت فورد اوتوسان ترکیه است؛ جوینت ونچری بین فورد موتور کمپانی و هلدینگ کوچ که سابقه‌ای طولانی در تولید کامیون‌های سنگین بین‌المللی دارد. اوتوسان با در اختیار داشتن بخش اعظم فناوری و خطوط تولید کامیون‌های فورد در اروپا، نقشی کلیدی در گذار فورد به حمل‌ونقل برقی سنگین ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید

در مراسم رونمایی امراه دومان، نایب‌رئیس فورد تراکس ضمن ابراز رضایت از حضور در این نمایشگاه گفت: «ما از حضور در سولوترانس، یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت حمل‌ونقل اروپا، خرسندیم. نسل تازه محصولات ما ترکیبی از دوام، فناوری پیشرفته و صرفه اقتصادی است که جایگاه فورد تراکس را در بازار اروپا تقویت می‌کند. هم‌زمان ما با ارائه راه‌حل‌های انرژی پاک در جهت آینده‌ای پایدارتر برای حمل‌ونقل سنگین گام برمی‌داریم.»

مشخصات فنی نسخه‌های ۱۹ و ۲۶  تنی F‑Line E

تا پیش از ورود کامیون برقی فورد F-Line E، شرکت فورد تراکس تنها سازنده بزرگ کامیون‌های اروپایی بود که محصول برقی در سبد خود نداشت. این شرکت که با مدل‌های دیزلی قدرتمندش شناخته می‌شود، با معرفی نخستین کامیون برقی تولید انبوه خود پا به عرصه حمل‌ونقل سنگین بدون آلایندگی گذاشت.

در نسخه پرچم‌دار ۲۶ تنی با آرایش محور ۶×۲، یک موتور الکتریکی پیشرفته وظیفه تأمین قدرت را بر عهده دارد. توان پیوسته این نسخه ۴۱۵ اسب بخار و توان لحظه‌ای حدود ۵۲۳ اسب بخار است. گشتاور ۲۴۷۰ نیوتن‌متر از طریق گیربکس سه‌سرعته اتوماتیک به محورهای عقب منتقل می‌شود تا عملکردی نرم، بی‌صدا و هم‌زمان قدرتمند ارائه دهد.

همچنین بخوانید

منبع تغذیه این نیرو، پک باتری نوع NMC با ظرفیت ناخالص ۳۹۲ کیلووات‌ساعت است که ۳۱۴ کیلووات‌ساعت آن قابل استفاده بوده و کامیون را قادر می‌سازد با یک‌بار شارژ تا حدود ۳۰۰ کیلومتر پیمایش کند. شارژ سریع باتری با توان ۲۸۵ کیلووات DC انجام می‌شود و فرآیند افزایش سطح شارژ از ۲۰ تا ۸۰ درصد کمتر از ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

فورد تراکس نسخه سبک‌تر F‑Line E با آرایش محور ۴×۲ و وزن ناخالص ۱۹ تن را نیز برای ناوگان‌های توزیع شهری در نظر گرفته است. این مدل به موتور الکتریکی با توان پیوسته ۳۱۵ اسب بخار و توان حداکثر ۳۹۰ اسب بخار مجهز شده و از پک باتری کوچک‌تر NMC با ظرفیت ۲۹۴ کیلووات‌ساعت (۲۳۵ کیلووات‌ساعت قابل استفاده) بهره می‌برد. برد حرکتی آن در حدود ۲۵۰ کیلومتر برآورد شده و از شارژ سریع با توان ۲۱۳ کیلووات پشتیبانی می‌کند.

این دو مدل نشان می‌دهند فورد تراکس به‌جای افزودن صرفاً گزینه برقی به فهرست محصولاتش، تصمیم گرفته ساختار فنی کامیون‌های سنگین خود را بازتعریف کند. استفاده از گیربکس چندسرعته اختصاصی برای کامیون برقی، انتخاب سلول‌های NMC با چگالی بالا و رعایت الزامات برد و زمان شارژ، همه بیانگر ورود حساب‌شده و صنعتی فورد به عصر جدید حمل‌ونقل سنگین است.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات