هفتهای که گذشت، سینمای ایران شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بود که بین خنده و گریه آدم را سرگردان میکند. از یک طرف رئیس صدا و سیما با برنامهریزیهایی که بیشتر شبیه فانتزی علمی است تا واقعیت تولید، قصد دارد سریال «موسی کلیمالله» را با سرعت نور بسازد و از طرف دیگر سینما در استخری با عمق چند سانتیمتر غرق شده که هر روز آمارهای عجیبتری از فروش و مخاطبش منتشر میشود. این روزها که صنعت سینما بین رکوردشکنیهای عجیب «آقای زالو» و نگرانیهای بازیگران پیشکسوت از کمعمق شدن آثار نوسان دارد، پلتفرمهای آنلاین هم تصمیم گرفتهاند دوشنبهها را به میدان جنگ سریالهای پرطرفدار تبدیل کنند. در نهایت درگذشت دو چهره ماندگار سینمای ایران، همایون ارشادی و مسعود رشیدی، یادآور روزهایی شد که سینما هنوز عمق داشت و برنامهریزیها بر پایه واقعیت بود نه رویاپردازی!
ماجرای ساخت سریال «موسی کلیمالله» با سرعت نور

رئیس سازمان صدا و سیما با اظهاراتی که بیشتر شبیه یک دروغ سیزده فروردین است تا برنامهریزی تولید، اعلام کرده که هر قسمت از سریال عظیم «موسی کلیمالله» را در 30 روز تمام میکنند! بله، همان سریالی که قرار است شکافتن دریای سرخ، زندگی در قصر فرعون و معجزات پیامبری را به تصویر بکشد، ظاهرا با سرعت نور تولید خواهد شد. جناب جبلی که احتما از نتفلیکس الهام گرفتهاند، فراموش کردهاند ساخت یک اثر تاریخی معمولی هم به این سرعت امکانپذیر نیست، چه برسد به اثری که کارگردانش، ابراهیم حاتمیکیا، برای وسواس و دقتش معروف است و 30 سال منتظر مانده تا این پروژه را بسازد. طبق محاسبات ریاضی جبلی، این سریال 50 قسمتی در 50 ماه تمام میشود و البته پخش و تولیدش هم همزمان خواهد بود؛ یعنی عملا میخواهند حاتمیکیا را مجبور کنند کیفیت را فدای سرعت کند!
سینمایی که وضعیت خوبی ندارد

امیرحسین علمالهدی، از آن دسته مدیران بازنشستهای است که حالا با تهیهکنندگی فیلم «موی گرگ» دوباره به میدان برگشته تا شاید کمی از دلتنگیاش برای دوران طلایی «هنر و تجربه» را تسکین دهد. او با اشاره به وضعیت نامطلوب سینمای ایران گفت که آمارهای امسال از نظر توسعه امیدوارکننده نیست و در نیمه اول سال حدود سهونیم میلیون نفر کاهش مخاطب نسبت به سال گذشته داشتهایم. او معتقد است باید منتظر ماند و دید سیاستگذاریهای دولت جدید و جشنواره فجر چه تأثیری خواهند داشت. او همچنین درباره ورودش به تهیهکنندگی توضیح داد که به سینمای هنری و تولیدات بومی وابسته است و تجربهاش در «هنر و تجربه» او را به خلق آثار هنری علاقهمند کرده است. درباره فیلم «موی گرگ» نیز گفت که روایت در بستر فرهنگ بومی و اقلیمهای ناشناخته میتواند تجربهای متفاوت برای مخاطب ایجاد کند. البته شرایط بد سینمای ایران چندان هم غیرقابل پیشبینی نیست و دلیل آن هم دیگر همه میدانند!
وقتی پلتفرمها دست به دست هم میدهند تا یک روز هفته را به میدان نبرد تبدیل کنند

پلتفرمهای ایرانی با هوشمندی خاصی تصمیم گرفتهاند تا دوشنبه را به روز سریالهای پرطرفدار تبدیل کنند. از ۱۰ آذر، «هزار و یکشب» مصطفی کیایی پای به میدان میگذارد و به جمع «بامداد خمار» نرگس آبیار در شیدا و احتمالا «وحشی ۲» هومن سیدی در فیلمنت میپیوندد. تیزر جدید هزار و یکشب نشان میدهد که این سریال قصد دارد با ترکیب ایران معاصر و داستانهای شهرزاد، کمی هم بینالمللی شود! بخشی در ترکیه فیلمبرداری شده و زبان سریال هم گاهی فارسی و گاهی ترکی است. تیمی متشکل از پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، بهرام رادان و… نشان میدهد که بودجه این پروژه کم نبوده است.
آمار فروش جالب پاییز
وقتی نگاهی به آمار فروش سینماهای ایران در نیمه اول پاییز میاندازیم، انگار داریم گزارش مسابقهای را میخوانیم که هیچکس نمیداند که قوانینش چیست! «قسطنطنیه» کریم امینی با ۶۰ میلیارد تومان فروش، تاج پادشاهی پرفروشترین فیلم را بر سر گذاشت، اما نکته جالب اینجاست که انیمیشن «یوز» با ۷۵۶ هزار مخاطب، رکورد تعداد بلیتفروشی را شکست. در این میان «مرد عینکی» که از مرداد هم روی پرده مانده، مثل مهمانی است که نمیداند کی باید برود، اما هنوز هم پول خوبی میدهد. «کجپیله» هم در یک حمله غافلگیرانه ۲۲ روزه، ۳۲ میلیارد تومان به جیب زد و نشان داد که برای موفقیت لازم نیست ماهها روی پرده بمانی، همین که بدانی کی باید بیایی و کی باید بروی کافیست!
اما پدیده واقعی این دوره، «آقای زالو» است که فقط در ۹ روز توانست ۲۰ میلیارد تومان بفروشد و ۲۲۷ هزار نفر را پای پرده بنشاند! جالب اینجاست که در کل این بازه زمانی، سینماهای ایران ۲۸۸ میلیارد تومان فروختند و ۳ میلیون و ۷۲۵ هزار نفر هم به سینما رفتند، یعنی تقریباً هر نفر به طور متوسط ۷۷ هزار تومان خرج کرده است. فیلمهایی مثل «لاکپشت»، «مجنون»، «غریزه» و «بچه مردم» هم در این میان با فروشهای متوسط خودشان را نگه داشتند، مثل بازیکنهای نیمکت نشینی که وقت اضافه میآیند و حداقل توپ را از خط دروازه دور میکنند تا شکست فاحش نخورند!
نقشآفرینی متفاوت پرویز پرستویی

پرویز پرستویی که معمولا در سینما با نقشهای جدی و گیرا میدرخشد، این بار تصمیم گرفته صدایش را قرض بدهد به زندگی دو برادری که کارخانه میساختند. در مستند «احمدمحمود آل خیام» ساخته رضا استادی، پرستویی به جای احمد خیامی حرف میزند و ماجرای این دو برادر کارآفرین را تعریف میکند. احمد و محمود خیامی، بنیانگذاران شرکت ایران ناسیونال (ایران خودروی فعلی) و فروشگاه کوروش، آدمهایی بودند که وقتی همه مشغول چک کردن روزنامه برای خبرهای سیاسی بودند، داشتند صنعت میساختند و رویای اقتصادی میدیدند. البته این رویا به جاهای خیلی خوبی هم ختم نشد و دو برادر بعد از انقلاب مجبور شدند چمدان ببندند و یادگار کارشان را پشت سر بگذارند. مستند که قرار است در جشنواره سینماحقیقت نمایش داده شود، ادعا دارد با رفت و آمد بین گذشته و حال، روایتی تازه از اقتصاد و صنعت ایران از دهه سی تاکنون ارائه بدهد
سینمای امروز: استخری با عمق چند سانتیمتر!

محمدرضا داوودنژاد، بازیگر پیشکسوت که ظاهرا هنوز در انتظار یافتن همکاری است که سیستم استانیسلاوسکی بلد باشد، با لحنی که مخلوطی از نگرانی و یأس است، از وضعیت سینمای ایران میگوید: «سینمای امروز در نگاه اول، استخر بزرگ و براقی به نظر میرسد، اما همین که پا توی آب بگذارید، متوجه میشوید که عمقش به اندازه یک وان کودک هم نیست!» او که در سیستم استانیسلاوسکی کار میکند (و احتمالا در ایران تنها کسی است که این امتیاز را دارد!)، معتقد است باید جایی دایر کرد و بازیگران را با این سیستم آشنا کرد، چون فعلاً وضعیت به گونهای است که انگار همه در یک تئاتر پانتومیم طور گرفتار شدهاند و کسی نمیداند دارد چه میکند.
از سلبریتیها چخبر؟
حواشی کنسرت مهران مدیری و اعلام زمان پخش مرد سه هزارچهره

مهران مدیری که با کنسرتش در دبی و حضور غیرمنتظره علی زندوکیلی و الناز شاکردوست سروصدای زیادی به پا کرده، اعلام کرد که مرد سههزار چهره را برای نوروز امسال آماده میکند. اون همچنین گفت که شخصیت مسعود شصتچی را از پدر مرحومش الهام گرفته است که آرام، محترم، خلوت، شریف و مظلوم بود. در نهایت مدیری افزود که این فصل بهترین فصل مجموعه خواهد بود.
درگذشت همایون ارشادی و مسعود رشیدی

همایون ارشادی، بازیگر شناختهشده سینما، صبح سهشنبه ۲۰ آبان پس از دورهای ابتلا به سرطان درگذشت. خبر فوت او ابتدا از طریق صفحه اینستاگرامی عباس کیارستمی اعلام شد. ارشادی متولد ۱۳۲۶ در اصفهان و دانشآموخته معماری بود. او با بازی در فیلم «طعم گیلاس» (۱۳۷۶) ساخته عباس کیارستمی به شهرت رسید و سپس در آثار متعدد سینمایی از جمله «درخت گلابی»، «نارنجیپوش»، «اشباح»، «روزگاری عشق و خیانت»، «واکنش پنجم» و… نقشآفرینی کرد.
همچنین مسعود رشیدی، کارگردان باسابقهٔ سینما و تلویزیون، پس از یک دوره بیماری، صبح شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ در سن ۶۸ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. او در دههٔ ۷۰ کارگردانی سریالهای مطرحی مانند «جدال با سرنوشت»، «روزگار وصل» و «قلب یخی» را برعهده داشت و همچنین آثاری چون «تنها در تاریکی»، «فرمان»، «گلریزان» و «شب شیشهای» را ساخت. از فیلمهای تلویزیونی او نیز میتوان به «روز طولانی»، «پشت درهای بسته» و «مادرم باش» اشاره کرد.
نوشته ساخت سریال «موسی» با سرعت نور و درگذشت همایون ارشادی (سینما و تلویزیون در هفتهای که گذشت) اولین بار در دیجیکالا مگ. پدیدار شد.

0 نظرات