شورای رقابت با ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، تغییرات مهمی در نحوه ثبت نام و قیمت گذاری اعمال کرده است. با جزئیات این مصوبه جدید و تاثیر آن بر آینده بازار آشنا شوید.
شورای رقابت سرانجام پس از بررسیهای طولانی، نسخه بهروزرسانیشده و جدید دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را برای اجرا به نهادهای مربوطه ابلاغ کرد. این دستورالعمل که با شماره ۷۸۴ جایگزین نسخه قبلی (شماره ۷۳۰) شده است چارچوب کلی قیمتگذاری خودرو را حفظ میکند اما تغییرات مهمی در شیوه اجرای آن ایجاد خواهد کرد.
بر اساس این ابلاغیه جدید، فرمول اصلی قیمتگذاری خودرو بر مبنای قیمت تمامشده بهعلاوه سود معقول، همچنان پابرجا خواهد بود. این یعنی خودروسازان کماکان نمیتوانند بهصورت دلخواه قیمت محصولات خود را تعیین کنند و باید از چارچوب شورای رقابت پیروی کنند. با این حال، تغییرات جدید تلاش میکند برخی از موانع قبلی را برطرف سازد.
مهمترین تغییرات دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری
یکی از مهمترین اصلاحات صورت گرفته در این مصوبه، حذف شرط بلوکه کردن وجه در حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو است. این تغییر میتواند فرآیند خرید را برای متقاضیان واقعی سادهتر کند. علاوه بر این، یک شاخص مهم به نام شاخص رقابتپذیری به فرآیند قیمتگذاری اضافه شده است که تاثیر مستقیمی بر کنترل قیمتها خواهد داشت.
طبق این شاخص، وزارت صمت موظف است قیمت خودروهای مشابه خارجی را بهصورت مستمر بررسی کند. اگر قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی با جدول قیمتی متناسب نباشد، شورای رقابت اجازه هیچگونه افزایش قیمتی را صادر نخواهد کرد. این بند جدید در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری میتواند به کنترل بیشتر بازار و جلوگیری از افزایشهای غیرمنطقی کمک کند.
همچنین خودروسازان موظف هستند قیمت پیشنهادی خود را بر اساس صورتهای مالی به سازمان حمایت ارائه دهند. این سازمان نیز بهعنوان نهاد تخصصی، یک ماه فرصت دارد تا قیمت نهایی را محاسبه و از طریق سامانه ۱۲۴ به صورت رسمی اعلام کند.
0 نظرات