آخرین تحولات بازار خودرو کشور تا اوایل آبان 1404، حاکی از افزایش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی و رسیدن کف نرخها به کانال 600 میلیون تومان است.
با عنایت به آخرین اخبار خودرو، از ابتدای تابستان تا اوایل آبان 1404، بازار خودروهای داخلی ایران با جهش پیوسته و محسوسی در قیمت مواجه شد؛ روندی که نشانه آشکاری از افزایش فشار تقاضا و نوسانات هزینه تولید در شرایط رکود نسبی عرضه است. بررسیهای میدانی از نمایشگاههای بزرگ تهران و کلانشهرها نشان میدهد که خودروهای اتوماتیک و نیمهلوکس بیشترین رشد قیمتی را ثبت کردهاند.
در این میان تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک بهعنوان شاخصترین مدلها، حدود ۱۸ تا ۲۵ درصد افزایش ارزش بازار را از ابتدای تابستان تا اواخر مهر تجربه کردهاند. روند افزایشی تنها به مدلهای متوسط و گرانتر محدود نمانده و حتی خودروهای اقتصادی نیز بهطور متوسط رشد ۱۴ تا ۲۰ درصدی داشتهاند.
افزایش چشمگیر قیمت خودروهای داخلی
کارشناسان رشد همزمان قیمت خودروهای داخلی را ناشی از افزایش تدریجی نرخ مواد اولیه، محدودیت عرضه کارخانهها در ماههای تابستان و رشد تقاضا بهمنظور پیشخرید پیش از موج گرانی پاییزی میدانند. همچنین بخشی از فشار قیمتی ناشی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده قطعات وارداتی و هزینه لجستیک شرکتهای مونتاژکننده ارزیابی میشود که این موضوع بیشترین اثر خود را بر مدلهای اتوماتیک و نیمهلوکس مانند تارا، دنا پلاس و شاهین توربو گذاشته است.
در مقابل، رشد قیمت در محصولات گروه سایپا با وجود درصد بالا، از نظر عددی بهدلیل پایه قیمتی پایینتر محدودتر بوده که این موضوع باعث شده تا خودروهای اقتصادی همچنان جذابترین گزینه برای خرید اقشار متوسط باقی بمانند. در جدول ذیل قیمت خودروهای داخلی در آبان 1404 درج شده و تغییرات آن نسبت به تیر سال جاری ذکر شده است:
| نام خودرو | قیمت (آبان ۱۴۰۴) | قیمت (تیر ۱۴۰۴) | 
| سورن پلاس (XU۷P) | 885 میلیون تومان | 759 میلیون تومان | 
| سورن پلاس (فول) | 1 میلیارد و 30 میلیون تومان | 1 میلیارد تومان | 
| دنا پلاس | 1 میلیارد و 160 میلیون تومان | 953 میلیون تومان | 
| دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) | 1 میلیارد و 380 میلیون تومان | 1 میلیارد و 232 میلیون تومان | 
| پژو ۲۰۷ موتور TU۳ | 915 میلیون تومان | 766 میلیون تومان | 
| پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما | 1 میلیارد و 120 میلیون تومان | 966 میلیون تومان | 
| پژو ۲۰۷ اتوماتیک | 1 میلیارد و 285 میلیون تومان | 1 میلیارد و 78 میلیون تومان | 
| رانا پلاس | 910 میلیون تومان | 779 میلیون تومان | 
| تارا دستی V۱ | 1 میلیارد و 110 میلیون تومان | 966 میلیون تومان | 
| تارا, اتوماتیک V۴ ,LX | 1 میلیارد و 385 میلیون تومان | 1 میلیارد تومان | 
| ری را | 1 میلیارد و 850 میلیون تومان | 1 میلیارد و 700 میلیون تومان | 
| اطلس G | 715 میلیون تومان | 633 میلیون تومان | 
| ساینا اتوماتیک | 735 میلیون تومان | 645 میلیون تومان | 
| ساینا S | 620 میلیون تومان | 542 میلیون تومان | 
| کوییک S | 625 میلیون تومان | 515 میلیون تومان | 
| شاهین اتوماتیک G | 1 میلیارد و 220 میلیون تومان | 1 میلیارد تومان | 
| شاهین GL | 970 میلیون تومان | 907 میلیون تومان | 
بررسیهای دقیق قیمت خودروهای داخلی نشان میدهد که تارا اتوماتیک V4 LX در صدر این فهرست قرار دارد و با جهشی ۳۸۵ میلیون تومانی، از حدود 1 میلیارد تومان در تیرماه به 1 میلیارد و 385 میلیون تومان در آبانماه رسیده است. چنین افزایشی در بازهای چهارماهه نشاندهنده شدت تقاضا برای خودروهای اتوماتیک داخلی و محدودیت عرضه در خطوط تولید این مدلهاست.
در رده بعدی، دنا پلاس توربو اتوماتیک با رشد ۲۰۷ میلیون تومانی از ۹۵۳ میلیون تومان به حدود 1 میلیارد و 163 میلیون تومان افزایش یافته است. این مدل بهعنوان یکی از محصولات پرفروش ایران خودرو، در بازار بهدلیل داشتن امکانات رفاهی و ظاهری اسپرتتر نسبت به سایر سدانهای داخلی، با استقبال بالایی روبرو است و نوسانات ارزی و هزینه قطعات وارداتی نیز مستقیماً بر بهای تمامشده آن اثر گذاشتهاند.
- رکود بازار خودرو تا اواسط پاییز ادامه خواهد داشت
- ایران خودرو بالاخره به سوددهی رسید؛ پایان دوران زیان
- با بازگشت تحریمهای اسنپ بک، خودروهای چینی هم از ایران میروند؟
- افزایش قیمت محصولات سایپا برای تحویلهای آبان ماه به بعد اعمال میشود
در بخش خودروهای اقتصادی نیز گرچه رشد قیمتی از نظر عددی پایینتر است، اما از نظر درصدی کاملاً قابل توجه محسوب میشود. ساینا S با افزایش ۸۰ میلیون تومانی به ۶۲۰ میلیون تومان و کوییک S با رشد ۱۱۰ میلیون تومانی به ۶۲۵ میلیون تومان رسیدهاند. با وجود این رشدها، خودروهای اقتصادی همچنان تنها گزینه قابلدسترستر برای قشر متوسط جامعه محسوب میشوند، هرچند قدرت خرید مصرفکنندگان در این بازه بهوضوح کاهش یافته است. از سوی دیگر، خودروهای خانوادگی نظیر پژو ۲۰۷ اتوماتیک و رانا پلاس نیز از این روند مستثنا نبوده و هرکدام حدود ۲۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردهاند.
بر اساس تحلیل کارشناسان صنعت خودرو، این موج جدید رشد قیمتها چند عامل اصلی دارد: نخست، افزایش رسمی قیمت مصوب کارخانهها از سوی ایران خودرو و سایپا در هفتههای اخیر که موجب بالا رفتن سطح کلی قیمتها در بازار آزاد شده است. دوم، افزایش نرخ ارز و هزینه مواد اولیه که مستقیماً قیمت قطعات و مونتاژ نهایی را تحت تأثیر قرار داده است. سوم، وجود تقاضای زیاد برای خودروهای مجهز و اتوماتیک در مقابل عرضه محدود، که باعث شده بازار این دسته از محصولات بیشترین فشار قیمتی را تحمل کند. در مجموع بازار خودروهای داخلی در آبانماه ۱۴۰۴ در نقطهای ایستاده است که فاصله میان قیمت کارخانه و بازار آزاد مجدداً رو به افزایش گذاشته که میتواند بر رفتار خریداران اثر بگذارد.
 
                                



0 نظرات