در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

آخرین وضعیت بازار خودرو؛ کف قیمت خودروهای داخلی به 620 میلیون تومان رسید

آخرین تحولات بازار خودرو کشور تا اوایل آبان 1404، حاکی از افزایش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی و رسیدن کف نرخ‌ها به کانال 600 میلیون تومان است. با عنایت به آخرین اخبار خودرو، از ابتدای تابستان تا اوایل آبان 1404، بازار خودروهای داخلی ایران با جهش پیوسته و محسوسی در قیمت مواجه شد؛ روندی که ...

آخرین تحولات بازار خودرو کشور تا اوایل آبان 1404، حاکی از افزایش قابل توجه قیمت خودروهای داخلی و رسیدن کف نرخ‌ها به کانال 600 میلیون تومان است.

با عنایت به آخرین اخبار خودرو، از ابتدای تابستان تا اوایل آبان 1404، بازار خودروهای داخلی ایران با جهش پیوسته و محسوسی در قیمت مواجه شد؛ روندی که نشانه آشکاری از افزایش فشار تقاضا و نوسانات هزینه تولید در شرایط رکود نسبی عرضه است. بررسی‌های میدانی از نمایشگاه‌های بزرگ تهران و کلان‌شهرها نشان می‌دهد که خودروهای اتوماتیک و نیمه‌لوکس بیشترین رشد قیمتی را ثبت کرده‌اند.

در این میان تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک به‌عنوان شاخص‌ترین مدل‌ها، حدود ۱۸ تا ۲۵ درصد افزایش ارزش بازار را از ابتدای تابستان تا اواخر مهر تجربه کرده‌اند. روند افزایشی تنها به مدل‌های متوسط و گران‌تر محدود نمانده و حتی خودروهای اقتصادی نیز به‌طور متوسط رشد ۱۴ تا ۲۰ درصدی داشته‌اند.

افزایش چشمگیر قیمت خودروهای داخلی

کارشناسان رشد هم‌زمان قیمت خودروهای داخلی را ناشی از افزایش تدریجی نرخ مواد اولیه، محدودیت عرضه کارخانه‌ها در ماه‌های تابستان و رشد تقاضا به‌منظور پیش‌خرید پیش از موج گرانی پاییزی می‌دانند. همچنین بخشی از فشار قیمتی ناشی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده قطعات وارداتی و هزینه لجستیک شرکت‌های مونتاژکننده ارزیابی می‌شود که این موضوع بیشترین اثر خود را بر مدل‌های اتوماتیک و نیمه‌لوکس مانند تارا، دنا پلاس و شاهین توربو گذاشته است.

در مقابل، رشد قیمت در محصولات گروه سایپا با وجود درصد بالا، از نظر عددی به‌دلیل پایه قیمتی پایین‌تر محدودتر بوده که این موضوع باعث شده تا خودروهای اقتصادی همچنان جذاب‌ترین گزینه برای خرید اقشار متوسط باقی بمانند. در جدول ذیل قیمت خودروهای داخلی در آبان 1404 درج شده و تغییرات آن نسبت به تیر سال جاری ذکر شده است:

نام خودروقیمت (آبان ۱۴۰۴)قیمت (تیر ۱۴۰۴)
سورن پلاس (XU۷P)885 میلیون تومان759 میلیون تومان
سورن پلاس (فول)1 میلیارد و 30 میلیون تومان1 میلیارد تومان
دنا پلاس1 میلیارد و 160 میلیون تومان953 میلیون تومان
دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال)1 میلیارد و 380 میلیون تومان1 میلیارد و 232 میلیون تومان
پژو ۲۰۷ موتور TU۳915 میلیون تومان766 میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما1 میلیارد و 120 میلیون تومان966 میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک1 میلیارد و 285 میلیون تومان1 میلیارد و 78 میلیون تومان
رانا پلاس910 میلیون تومان779 میلیون تومان
تارا دستی V۱1 میلیارد و 110 میلیون تومان966 میلیون تومان
تارا, اتوماتیک V۴ ,LX1 میلیارد و 385 میلیون تومان1 میلیارد تومان
ری را1 میلیارد و 850 میلیون تومان1 میلیارد و 700 میلیون تومان
اطلس G715 میلیون تومان633 میلیون تومان
ساینا اتوماتیک735 میلیون تومان645 میلیون تومان
ساینا S620 میلیون تومان542 میلیون تومان
کوییک S625 میلیون تومان515 میلیون تومان
شاهین اتوماتیک G1 میلیارد و 220 میلیون تومان1 میلیارد تومان
شاهین GL970 میلیون تومان907 میلیون تومان

بررسی‌های دقیق قیمت خودروهای داخلی نشان می‌دهد که تارا اتوماتیک V4 LX در صدر این فهرست قرار دارد و با جهشی ۳۸۵ میلیون تومانی، از حدود 1 میلیارد تومان در تیرماه به 1 میلیارد و 385 میلیون تومان در آبان‌ماه رسیده است. چنین افزایشی در بازه‌ای چهارماهه نشان‌دهنده شدت تقاضا برای خودروهای اتوماتیک داخلی و محدودیت عرضه در خطوط تولید این مدل‌هاست.

در رده بعدی، دنا پلاس توربو اتوماتیک با رشد ۲۰۷ میلیون تومانی از ۹۵۳ میلیون تومان به حدود 1 میلیارد و 163 میلیون تومان افزایش یافته است. این مدل به‌عنوان یکی از محصولات پرفروش ایران‌ خودرو، در بازار به‌دلیل داشتن امکانات رفاهی و ظاهری اسپرت‌تر نسبت به سایر سدان‌های داخلی، با استقبال بالایی روبرو است و نوسانات ارزی و هزینه قطعات وارداتی نیز مستقیماً بر بهای تمام‌شده آن اثر گذاشته‌اند.

همچنین بخوانید

در بخش خودروهای اقتصادی نیز گرچه رشد قیمتی از نظر عددی پایین‌تر است، اما از نظر درصدی کاملاً قابل توجه محسوب می‌شود. ساینا S با افزایش ۸۰ میلیون تومانی به ۶۲۰ میلیون تومان و کوییک S با رشد ۱۱۰ میلیون تومانی به ۶۲۵ میلیون تومان رسیده‌اند. با وجود این رشدها، خودروهای اقتصادی همچنان تنها گزینه قابل‌دسترس‌تر برای قشر متوسط جامعه محسوب می‌شوند، هرچند قدرت خرید مصرف‌کنندگان در این بازه به‌وضوح کاهش یافته است. از سوی دیگر، خودروهای خانوادگی نظیر پژو ۲۰۷ اتوماتیک و رانا پلاس نیز از این روند مستثنا نبوده و هرکدام حدود ۲۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

بر اساس تحلیل کارشناسان صنعت خودرو، این موج جدید رشد قیمت‌ها چند عامل اصلی دارد: نخست، افزایش رسمی قیمت مصوب کارخانه‌ها از سوی ایران‌ خودرو و سایپا در هفته‌های اخیر که موجب بالا رفتن سطح کلی قیمت‌ها در بازار آزاد شده است. دوم، افزایش نرخ ارز و هزینه مواد اولیه که مستقیماً قیمت قطعات و مونتاژ نهایی را تحت تأثیر قرار داده است. سوم، وجود تقاضای زیاد برای خودروهای مجهز و اتوماتیک در مقابل عرضه محدود، که باعث شده بازار این دسته از محصولات بیشترین فشار قیمتی را تحمل کند. در مجموع بازار خودروهای داخلی در آبان‌ماه ۱۴۰۴ در نقطه‌ای ایستاده است که فاصله میان قیمت کارخانه و بازار آزاد مجدداً رو به افزایش گذاشته که می‌تواند بر رفتار خریداران اثر بگذارد.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات