در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

چرا غول‌های فناوری اصرار دارند باتری‌های کوچک در گوشی‌های گران‌قیمت بگذارند؟

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، همچنان دغدغه کاربران از باتری کوچک در گوشی‌های پرچمدار اپل و سامسونگ پابرجاست. چرا غول‌های فناوری به استفاده از ظرفیت‌های کمتر نسبت به رقبای چینی ادامه می‌دهند؟ گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت مانند آیفون ۱۷ پرو مکس یا سامسونگ گلکسی اس ۲۵ اولترا با وجود برچسب قیمت بالا، اغلب ظرفیت باتری کمتری نسبت ...

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، همچنان دغدغه کاربران از باتری کوچک در گوشی‌های پرچمدار اپل و سامسونگ پابرجاست. چرا غول‌های فناوری به استفاده از ظرفیت‌های کمتر نسبت به رقبای چینی ادامه می‌دهند؟

گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت مانند آیفون ۱۷ پرو مکس یا سامسونگ گلکسی اس ۲۵ اولترا با وجود برچسب قیمت بالا، اغلب ظرفیت باتری کمتری نسبت به رقبای چینی ارائه می‌دهند. این اختلاف، پرسش‌هایی جدی را درباره استراتژی‌های فنی و تجاری غول‌های فناوری مطرح می‌کند. در این مقاله، به کاوش عمیق عوامل مؤثر بر این تصمیم‌گیری‌ها، از جمله محدودیت‌های طراحی، مقررات حمل‌ونقل و چالش‌های پذیرش فناوری‌های نوین باتری خواهیم پرداخت.

طراحی باریک یا محدودیت‌های دیگر؟

شاید در نگاه نخست تصور شود که طراحی باریک گوشی‌ها، عامل اصلی محدودیت در قرار دادن باتری‌های بزرگ است. این مسئله تا حدی درست است، به‌ویژه با تمایل اخیر به ساخت گوشی‌های فوق‌العاده نازک مانند آیفون ایر که تنها ۵٫۶ میلی‌متر ضخامت دارد و باتری آن به‌سختی از ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت فراتر می‌رود.

با این حال، گوشی‌هایی مانند رد مجیک ۱۱ پرو با ضخامت ۸ میلی‌متر، باتری با ظرفیت ۷۵۰۰ میلی‌آمپرساعت را در خود جای داده‌اند که ۲٫۵ برابر بزرگ‌تر است. این نشان می‌دهد که ضخامت تنها عامل تعیین‌کننده نیست.

چرا باتری‌های کوچک دردسر سازند؟

مقررات حمل‌ونقل بین‌المللی باتری‌ها بسیار سخت‌گیرانه هستند. تمامی باتری‌های لیتیوم-یون که ظرفیت آن‌ها از ۲۰ وات‌ساعت (معادل تقریبی ۵۴۰۰ میلی‌آمپرساعت) فراتر رود، به‌عنوان کالاهای خطرناک کلاس ۹ طبقه‌بندی می‌شوند. این طبقه‌بندی به معنای افزایش چشمگیر هزینه‌های حمل‌ونقل، نیاز به بسته‌بندی تخصصی و مدارک اداری فراوان است.

تولیدکنندگان چینی برای دور زدن این محدودیت، از روش خلاقانه استفاده از دو باتری جداگانه بهره می‌برند. به این صورت که هر یک از باتری‌ها به‌تنهایی ظرفیتی کمتر از ۲۰ وات‌ساعت دارند و در نتیجه، هزینه‌ها و کاغذبازی‌های مربوط به حمل‌ونقل به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. سامسونگ و اپل هنوز این رویکرد را به‌طور کامل نپذیرفته‌اند، زیرا نیازمند بازسازی خطوط تولید و تغییرات پرهزینه است.

باتری‌های سیلیکون-کربن: راه حل آینده یا چالش امروز؟

باتری‌های سیلیکون-کربن با محتوای بالای سیلیکون در آند گرافیتی خود، پتانسیل ذخیره انرژی بیشتری را دارند. سیلیکون می‌تواند تا ۱۰ برابر بیشتر از لیتیوم ذرات شارژ شده را ذخیره کند. اما مشکل اصلی تورم قابل‌توجه سیلیکون (تا ۳۰۰ درصد) در هنگام ذخیره انرژی است که می‌تواند باعث ترک خوردگی آند و آسیب دائمی به باتری شود.

تولیدکنندگان چینی با روش‌هایی مانند پوشش‌های خاص و نانوساختارها، در توسعه این فناوری و افزایش پایداری آن پیشرو هستند. به‌عنوان مثال، آنر نسل چهارم فناوری سیلیکون-کربن را ارائه کرده و وان‌پلاس ۱۵ نیز با ۱۵ درصد محتوای سیلیکون در آند گرافیتی خود، یکی از بالاترین نرخ‌ها را داراست.

چرا غول‌های فناوری در پذیرش فناوری‌های جدید کند عمل می‌کنند؟

دلیل اصلی عدم پذیرش سریع باتری‌های سیلیکون-کربن توسط شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل، مسائل مالی است. این شرکت‌ها میلیاردها دلار در خطوط تولید باتری‌های لیتیوم-یون مبتنی بر گرافیت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تغییر به فناوری جدید سیلیکون-کربن نیازمند ابزارهای متفاوت، منابع جدید برای تهیه نانوذرات سیلیکون با خلوص بالا و مراحل قانونی و اخذ مجوزهای فراوان است. این یک سرمایه‌گذاری عظیم برای سودی بالقوه اندک در کوتاه‌مدت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

علاوه بر این، باتری‌های سیلیکون-کربن به یک سیستم مدیریت باتری کاملاً متفاوت، منحنی‌های ولتاژ جدید، پروفایل‌های تخریب متفاوت و رفتارهای شارژ جدید نیاز دارند. این تغییرات شامل به‌روزرسانی‌های فریم‌ور، تراشه‌های شارژ جدید و حتی مواد بسته‌بندی و پوشش‌های حرارتی متفاوت می‌شود که هزینه‌ها را بیشتر می‌کند.

تجربه آتش‌سوزی گلکسی نوت ۷ باعث شده سامسونگ در پذیرش فناوری‌های جدید و افزایش ظرفیت باتری محتاط‌تر عمل کند. اپل نیز رویکردی ایمن و با آزمون‌های طولانی‌مدت داخلی را ترجیح می‌دهد.

آینده باتری گوشی‌های پرچمدار: انتظار چه ظرفیتی را داشته باشیم؟

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حرکت تدریجی به سمت فناوری سیلیکون-کربن توسط شرکت‌های بزرگ بین سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ اتفاق خواهد افتاد. نباید انتظار داشت که گلکسی اس ۲۶ یا آیفون ۱۸ ناگهان با باتری‌های ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی عرضه شوند.

طبق تخمین‌ها، بهبودهای اولیه در ظرفیت حدود ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود؛ مثلاً یک باتری ۵۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی در نسل‌های بعدی گلکسی اولترا یا ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در مدل‌های آیفون پرو مکس. در این میان، شرکت‌های چینی احتمالاً پیشتاز خواهند ماند و طی ۵ سال آینده به باتری‌های با محتوای سیلیکون بالا و ظرفیت‌های ۱۰,۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی دست خواهند یافت.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات

آخرین نظرات