در حال بارگذاری
در حال بارگذاری

جزئیات عوارض و حقوق گمرکی تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی اعلام شد

معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، جزئیات عوارض و حقوق گمرکی تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی را اعلام کرد. پس از انتشار خبر امکان دریافت پلاک ملی توسط خودروهای پلاک منطقه آزاد، حال معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، از صدور مجوز لازم برای تبدیل ...

معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، جزئیات عوارض و حقوق گمرکی تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی را اعلام کرد.

پس از انتشار خبر امکان دریافت پلاک ملی توسط خودروهای پلاک منطقه آزاد، حال معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، از صدور مجوز لازم برای تبدیل پلاک خودروهای ساخت سال ۲۰۱۷ میلادی و پس از آن، از پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی و با اعمال تعرفه ۹۰ درصدی خبر داده است. این تصمیم راه را برای تردد آزادانه این خودروها در سراسر کشور هموار می‌سازد و برای مالکان آن‌ها امکان استفاده گسترده‌تری را فراهم می‌آورد.

بر اساس آخرین اخبار خودرو، اسفندیار شاه‌منصوری در ادامه به مشوق‌های جدیدی نیز اشاره کرد که با هدف حمایت از رشد و توسعه شرکت‌های فعال در زمینه صادرات و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق آزاد طراحی شده‌اند. این مشوق‌ها شامل امتیازات ویژه‌ای از جمله واگذاری زمین و ارائه تسهیلات حمایتی است.

جزئیات امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی

طبق صحبت‌های معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تمامی خودروهایی که از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد وارد مناطق آزاد شده‌اند، اکنون این امکان را خواهند داشت که با پرداخت ۹۰ درصد از مجموع عوارض و حقوق گمرکی، مجوز ورود به سرزمین اصلی را کسب کرده و موفق به دریافت پلاک ملی شوند. وی افزود که در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با جدیت تمام در حال نهایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی این طرح است تا هرچه سریع‌تر بستر قانونی و عملیاتی لازم برای اجرای آن فراهم شود.

 اسفندیار شاه‌منصوری ضمن تأکید بر سیاست‌های کلان این مناطق بر محور تشویق صادرات و جذب ارزآوری تاکید کرد. وی با اشاره به اهمیت نقش مناطق آزاد در تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور، از برنامه‌های جامع برای حمایت از دو دسته کلیدی شامل شرکت‌هایی که قادر به ارائه طرح‌های صادرات‌محور و دارای پتانسیل بالای ارزآوری هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورمحور خبر داد.

مشوق‌های در نظر گرفته شده برای این شرکت‌ها شامل تسهیلات ویژه‌ای نظیر واگذاری زمین‌های مناسب برای توسعه فعالیت‌ها و اعطای تسهیلات مالی حمایتی است. به گفته وی، این اقدامات هدفمند در گذشته نیز منجر به مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد شده‌اند.

همچنین بخوانید

تفاوت‌های کلیدی در مقررات واردات کالا و خودرو

در ادامه این مباحث معاون دبیرخانه به تفصیل درباره مقررات واردات کالا به مناطق آزاد توضیح داد و تأکید کرد که در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیتی برای واردات کالا به این مناطق وجود ندارد. بدین ترتیب تمامی شرکت‌ها فارغ از نوع فعالیت، می‌توانند ماشین‌آلات مورد نیاز خود، مواد اولیه تولید و حتی کالاهای مصرفی را با پرداخت تنها ۸ درصد عوارض وارداتی به مناطق آزاد وارد کنند. با این حال، لازم به ذکر است که برای ورود همین کالاها از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، می‌بایست حقوق گمرکی کامل و مطابق با قوانین سرزمینی پرداخت شود.

در خصوص واردات خودرو اما وضعیت کمی متفاوت است. شاه‌منصوری در ادامه تصریح کرد که در حال حاضر، واردات خودرو تنها در هفت منطقه آزاد قدیمی کشور مجاز است. این محدودیت به منظور مدیریت دقیق‌تر و کنترل واردات در چارچوب سیاست‌های کلان اقتصادی و جلوگیری از آسیب به تولید داخلی اعمال شده است. مناطق آزاد جدید، تنها در صورتی امکان واردات خودرو را خواهند داشت که کل محدوده آن‌ها به صورت کامل محصور شده باشد. حتی در این شرایط نیز اجازه خرید و فروش خودرو به مانند مناطق آزاد قدیمی به آن‌ها داده نمی‌شود.

Sina Farahi

برچسب ها:

0 نظرات

ارسال نظرات